FPC rekryterar Customer Support Director för Asien

Fingerprint Cards (FPC) har utsett Ted Hansson till Customer Support Director för Asien. Ted Hansson har mer än tio års praktisk erfarenhet från att bygga upp och leda tekniska supportavdelningar i Asien. Hans långa erfarenhet av att arbeta med Tier 1 mobiltelefonkunder i Sydkorea, Kina, Taiwan och Japan kommer att vara till stor hjälp för att påskynda sträckan från DW (DesignWin)* till faktiska projekt, beställningar och försäljning. Hans unika förståelse av den asiatiska hemelektronikbranschen och hans erfarenhet inom marknadsföring kommer även att vara värdefullt för att snabbare utöka FPCs kundbas i Asien.

Ted Hansson går över till FPC från Samsung Semiconductor där han arbetat som Connectivity Marketing Director för Asien med bas i Shanghai i Kina. Innan dess var han ansvarig för att bygga upp Nanoradio ABs verksamhet i Kina. Han har även varit med om att bygga upp och leda ST-Ericssons/Ericssons supportteam i Sydkorea och Taiwan.

Johan Carlström, VD och koncernchef för FPC, kommenterar:
– Jag är glad över att välkomna Ted Hansson till FPC-teamet. Ted är branschens bästa chef vad gäller support för mobilrelaterade produkter och han har haft ett övergripande ansvar för samtliga kundprojekt i de företag i Asien där han tidigare har arbetat. Ted har ett stort nätverk av kontakter med sig från de större företagen och kunderna i regionen. Jag är övertygad om att Ted kommer att säkra snabbare kundlanseringar och ännu fler DW framöver.

*FPCs definition av DesignWin (DW): Beslut av ett bolag (OEM eller ODM) att börja utveckla en eller flera kommersiella produkter med FPCs teknologi inbyggd i denna nya produkt/dessa nya produkter.

För mer information kontakta:
Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Om Fingerprint Cards AB (publ)
Fingerprint Cards AB (FPC) marknadsför, utvecklar och tillverkar biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 september 2013 kl.08.00