• Fingerprint Cards/

FPC stärker sin verksamhetsutveckling och anlitar Jonas Andersson som Director Business Development inom säkra mobila transaktioner

FPC stärker sin verksamhetsutveckling och anlitar Jonas Andersson som Director Business Development med fokus på säkra mobila transaktioner och betalningar.

I linje med FPC:s framgångar och pågående kraftiga tillväxt har FPC rekryterat Jonas Andersson för att stärka företagets verksamhetsutveckling. Jonas Andersson kommer främst att fokusera på FPC:s arbete inom säkra mobila transaktioner och betalningar. Jonas kommer även fokusera på applikationer som kräver säkra autentiseringsmekanismer primärt åtkomst till personlig data och företagsdata i molnnätverk. FPC har kontaktats av flera av de ledande företagen inom säkerhetslösningar och mobila betalningar gällande nya projekt och samarbeten och Jonas har utifrån den informationen skapat en offensiv verksamhets- och åtgärdsplan för att utveckla detta för FPC avgörande fokusområde.

Jonas Andersson har många års erfarenhet från ledande befattningar på Precis Biometrics, Sonera och Schlumberger/Gemalto där han har haft positioner som VP Business Development, New Business Manager och Business Segment Director. Jonas har bland annat arbetat med tillverkare av utrustning, mobila nätverksoperatörer, banker och regeringar på alla kontinenter, och har framgångsrikt introducerat ID, betalnings- och ”ticketing”system som baseras på den senaste teknologin för elektronisk säkerhet.

Johan Carlström, VD för FPC, kommenterar:

– Jonas är ett fantastiskt tillskott till vårt team, speciellt i den starka expansionsfasen som vi nu befinner oss i. Jag är övertygad om att hans omfattande kunskap, gedigna erfarenhet och affärsnätverk gör honom till rätt person att sköta integrationen av FPC:s sensorer i säkra mobila transaktioner och betalningslösningar från världsledande samarbetspartner och OEM-företag för mobila produkter.

För ytterligare information kontakta:

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, tillverkar och marknadsför biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har huvudkontor i Göteborg.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2013 klockan 12.30.