FPC uppdaterar försäljningsprognos samt lämnar finansiell prognos på omsättning och EBITDA marginal för 2013

Fingerprint Cards (FPC) reviderar idag sin tidigare prognos för antalet sålda sensorer från 20-40 miljoner enheter under 2012 – 2014 till minst 30 miljoner enheter 2013. Denna prognosändring föranleder styrelsen att även lämna en finansiell prognos för 2013 om en omsättning i intervallet 130-190 Mkr samt en EBITDA marginal om 20-35%.

FPC och CrucialTec (CT) publicerade idag ett gemensamt pressmeddelande gällande ett treårigt leveransavtal, utökat samarbete inom produktutveckling och produktion samt reviderad prognos för antalet sålda sensorer 2013. Denna prognosökning i kombination med marknadsutvecklingen efter Apples förvärv av FPCs konkurrent Authentec föranleder FPC:s styrelse att idag lämna en finansiell prognos för 2013. Med anledning av de ledtider som finns i mobilprojekt från tidpunkt för design-win (DW) till volymorder bedömer FPC att merparten av ovan nämnda prognostiserade försäljning för 2013 kommer ske under de tredje och fjärde kvartalen.

Johan Carlström VD för FPC kommenterar: ”I oktober vann vi vår första DW i en mobiltelefon från en välrenommerad japansk mobiltillverkare. Vi bedömer att vi ligger nära en flertal ytterligare DW:s under det kommande halvåret. I måndags fick vi även vår första order på areasensorer sedan 2011 och vi ser att den marknaden nu återhämtar sig väl. Som vi tidigare meddelat i vår Q3 rapport satsar FPC nu offensivt på att ta till vara på dessa nya möjligheter genom att öka antalet anställda, konsulter och utvecklingsprojekt under det kommande året. Denna satsning kommer dock medföra en högre kostnads- och investeringsnivå än tidigare. Styrelsen kommer därför utvärdera olika alternativ för att finansiera expansionen och har anlitat Carnegie Investment Bank som finansiell rådgivare.

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ), Box 2412, 403 16 Göteborg, www.fingerprints.com
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg

Fingerprint Cards AB (FPC) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 november 2012 klockan 08.10.