FPC vinner DW för flaggskeppsmodell från global topp 10 tillverkare

Fingerprint Cards (FPC) linjesensorteknik har tilldelats en flaggskeppsmodell Design Win (DW) av en av världens tio största tillverkare av smarta telefoner.

Fingerprint Cards (FPC) har tidigare meddelat att bolaget har fått flera DW för mobiltelefoner. Denna nya DW gäller en Qualcomm-baserad Android-mobil och erhölls av en asiatisk Tier1 tillverkare dvs en av världens tio största mobilvarumärken som enligt tidplanen ska lanseras under andra halvåret 2013. På grund av den rådande konkurrenssituationen vill mobiltelefontillverkaren tills vidare förbli anonym.

Johan Carlström, VD och koncernchef för FPC, kommenterar:
- Marknaden för smarta telefoner har en rasande tillväxt med en förväntad försäljningsvolym på 860 miljoner enheter globalt under 2013. Vi är glada över att kunna offentliggöra denna nya DW för smarta telefoner från en av världens tio största tillverkare på detta strategiskt viktiga marknadssegment. Tack vare FPCs världsledande kapacitiva fingeravtrycksteknologi, bildkvalitet och låga strömförbrukning, har FPC tilldelats 100% av alla telefonprojekt samt DW för smarta telefoner som hittills har offentliggjorts och har klart etablerat sig som det globalt ledande alternativet för fingeravtryckssensorer i smarta telefoner och surfplattor. Vi förväntar oss att vinna ett flertal ytterligare Design Win under det nuvarande kvartalet.

För mer information kontakta:
Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Om Fingerprint Cards AB (publ)
Fingerprint Cards AB (FPC) marknadsför, utvecklar och tillverkar biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 april 2013, kl. 8.00.