Mats Svensson går vidare till nya uppdrag

Mats Svensson har meddelat styrelsen och valberedningen i Fingerprint Cards AB att han avser att lämna styrelsen samt valberedningen för att koncentera sig på sin nya operativa roll en av hans övriga investeringar. Mats kommer att kvarstå i styrelsen fram till att en extra bolagsstämma, som planeras äga rum under november 2013.

”Jag har kommit till ett läge då jag måste prioritera min nya operativa roll i en av mina andra investeringar framför styrelsearbetet i Fingerprint Cards. Under mina år i styrelsen har vi inlett en resa mot att bli ett världsledande biometriföretag, och jag är övertygad om att bolaget idag står mycket väl rustat för att möta en spännande framtid”, säger Mats Svensson.

”Vi tackar Mats för hans stora insatser som styrelseordförande i Fingerprint Cards, som varit mycket värdefulla under ett kritiskt skede av bolagets uppbyggnad, och önskar honom lycka till i sitt arbete med sina övriga engagemang”, säger Fingerprint Cards VD Johan Carlström i en kommentar.

Mats Svensson har per idag avyttrat samtliga sina aktier i Sunfloro AB, som äger samtliga A-aktier i Fingerprint Cards AB, till Johan Carlström, Ola Rollén (genom bolag) och Lars Söderfjell.

Sunfloro AB har valt att nominera Lars Söderfjell till ny ledamot av Fingerprint Cards ABs valberedning, som därutöver består av Dimitrij Titov och Tommy Trollborg. Valberedningens förslag till ny styrelse i Fingerprint Cards AB kommer att meddelas i god tid före den extra bolagsstämman.

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc. Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 september 2013 klockan 15.00.