Pantech lanserar ny Android smartphone med FPCs fingeravtrycksteknologi i Sydkorea

Pantechs främsta Android-mobil, modellen Vega LTE-A IM-A880S, började nyligen säljas i operatörsbutiker i hela Sydkorea. Det är Pantechs första lansering av en smartphone med fingeravtryckssensorer och Fingerprint Cards (FPC) första lansering på mobilmarknaden i Sydkorea.

– Efterfrågan ökar på fingeravtryckssensorer i moderna smartphones och på de säkra mobila applikationerna som hör samman med denna lösning. Pantech kommer att använda denna viktiga säkerhetsfunktion i flera mobilmodeller framöver och vi är glada över samarbetet med FPC för dessa lanseringar, säger Mr. Lee, chef för komponentutvecklingsavdelningen på Pantech.

Johan Carlström, VD och koncernchef för FPC, kommenterar:
– Sydkorea är en av de högst utvecklade mobilmarknaderna. Jag vill gratulera Pantech till att bli först i Sydkorea med att lansera en Android-mobil med fingeravtryckssensorer och de bekväma och säkra mobila applikationer som hör samman med denna säkerhetsaspekt. Lanseringen är ytterligare en viktig milstolpe för FPC och ett bevis på FPCs ställning som världsledande inom kapacitiv fingeravtrycksteknologi av högsta kvalitet med bästa möjliga bildkvalitet och lägsta möjliga strömförbrukning. Vi förväntar oss fler lanseringar i Sydkorea och i övriga delar av Asien under resten av 2013 och framöver.

Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) marknadsför, utvecklar och tillverkar biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti 2013 klockan 08:00.