Tre nya phablet med FPCs fingeravtrycksteknologi lanseras av Pantech i Sydkorea

Under oktober och november kommer Pantechs Android-phablet*, Vega Secret Note-modellerna IM-A890S, IM-A890K och IM-A890L, att börja säljas hos operatörens återförsäljare i hela Sydkorea. IM-A890S finns redan ute i butikerna. Dessa mobiltelefoner är uppföljare till den populära modellen Pantech Vega LTE-A med fingeravtryckssensor som framgångsrikt lanserades i augusti i år. De tre mobilmodellerna utgör Fingerprint Cards (FPC) första lansering inom produktområdet phablet.

Vi har fått mycket positiv feedback på fingeravtryckssensorn och dess säkerhetsapplikationer i Pantech Vega LTE-A och vi är glada över att vi kan erbjuda denna viktiga funktion även för vårt phablet-sortiment. Våra fingeravtryckssensorer är kompatibla med Bartong, den nya betalningstjänsten i Sydkorea, som också lanseras i oktober, säger Mr. Lee, chef för Pantechs komponentutveckling.

Johan Carlström, VD och koncernchef för FPC, kommenterar:
– Mobilmarknaden i Sydkorea är en av de mest utvecklade marknaderna. Pantech är en pionjär på området fingeravtryckslösningar och behändiga och säkra lösningar kring detta område, som betalningstjänsten Bartong.

*En phablet kan närmast beskrivas som en hybrid mellan en surfplatta och en smartphone dock något närmare en stor smartphone.

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 oktober 2013 kl.11.30