Guldpriset stiger: – Fler väljer att sälja sitt guld,+ 85 procent under april och maj

Report this content

Ökning av guldpriset tillsammans med förstärkning av dollarn ger det högsta guldpriset på tre år. Hos Finguld.se är det en markant ökning av personer som vill sälja sitt guld. Bara under april och maj ökade Finguld.se´s inköp av guld från privatpersoner med 85 procent jämfört med samma period 2015. Under 2016 har guldpriset gått upp med 15 procent. Jämfört med december 2013 har guldpriset gått upp 30 procent.

I slutet av maj var världsmarknadspriset på guld 330 kronor per gram för 24 karat.

– Det är många som har guld hemma som de inte använder. Det kan vara saker som är omoderna, trasiga eller något som ägaren helt enkelt har tröttnat på. Och när guldpriserna ökat så mycket som nu märker vi direkt att fler vill passa på att sälja och byta sitt guld till kontanter. Det berättar Peter Sundström, vd på Finguld.

Det är lätt att sälja sitt guld på Finguld. Man går in på finguld.se och beställer en påse att skicka in sina föremål i. Finguld betalar portot att skicka in den rekommenderat och efter någon dag får man besked om vad det inskickade väger och vad Finguld erbjuder. Kunden kan acceptera eller ångra sig. Den som ångrar sig får allt skickat hem igen och behöver inte betala något för värdering eller porto i någon riktning.

Skillnaden mellan Finguld och flera andra som köper guld är att Finguld inte har några avgifter alls. På hemsidan står villkoren, priserna och hur man gör. Det är enkelt och billigt. Finguld ger bäst betalt för guld som de köper.

Guldet ligger kvar hos Finguld i en månad innan det säljs och smälts ned.

-Vi tycker det är viktigt att folk ska kunna ångra sig och få tillbaka sina saker. Det kan ju hända att man skickar in lite för fort ibland och egentligen vill behålla sina föremål, och för oss går det bra. Då skickar vi tillbaka allt, utan kostnad för porto eller värdering eller annat.

Genomsnittskunden skickar ca 27 gram guld till Finguld och får för närvarande ca 5 700 kronor för det. Det kan räcka till en sista minuten-resa för ett par eller till en ny soffa eller något annat som man vill köpa.

Finguld startade för drygt två år sedan och erbjuder marknadens bästa pris för den som vill sälja sitt guld, silver eller platina, och det är det alltid några som vill. Med det stigande guldpriset ökar antalet personer som skickar in sitt guld till Finguld för att sälja det.

– Finguld.se ingår i Aktiebolaget för Varubelåning grundat 1866 så på så sätt är vi det äldsta internetbolaget på marknaden. Det gör att vi kan addera 150 års erfarenhet med ny teknologi och ge våra kunder marknadens bästa erbjudande, säger Peter Sundström.

Mer information: Peter Sundström, vd Finguld, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00, www.finguld.se

_______________________________________________________________________________________________
Finguld.se har startats av stiftelseägda Aktiebolaget för varubelåning som funnits sedan 1866. Andra verksamheter i det bolaget är Pantbanken Sverige, Pantauktioner och Hojta.se. Finguld köper guld, silver och platina och finns bara på nätet.

Taggar: