Finlands Nationalopera bjuder på imponerande nyheter och nutida klassiker 2015–2016

Report this content

Under säsongen 2015‒2016 får publiken njuta av åtta opera- och balettpremiärer på Finlands Nationalopera. Alla verk är starkt förankrade i nutiden, och två av dem är finländska uruppföranden. Bortsett från Trollflöjten har alla premiärverk skapats under de senaste hundra åren. Det blir också en säsong av starka regissörer och koreografer, bland annat verk av Peter Stein, Dmitrij Bertman, Carolyn Carlson och Nacho Duato. Säsongen inleds med en ny produktion av Fantomen på Operan, världens populäraste musikal.

Succémusikal och operanyhet

Operasäsongen inleds den 4 september med världens mest framgångsrika musikal någonsin, Fantomen på Operan. Detta är första gången Andrew Lloyd Webbers musikal uppförs i Finland. Av alla de föreställningar som producerats i olika länder har de flesta efterliknat den ursprungliga produktionen, men vid Nationaloperan arbetar man nu på en helt ny produktion i Tiina Puumalainens regi. Biljetter till Fantomen på Operan började säljas till grupper redan förra våren, medan de enskilda biljetterna släpptes i november. Höstens föreställningar är slutsålda.

Höstens andra premiär blir den unge Dmitrij Sjostakovitjs hejdlöst roliga opera Näsan. Den har regisserats av Peter Stein, som hör till Europas främsta teaterregissörer. Operan, som baserar sig på Nikolaj Gogols novell, handlar om Kovaljov som letar efter sin försvunna näsa i hela S:t Petersburg. Den häftiga modernistiska musiken gör författarens satiriska beskrivning av det samtida byråkratiska Ryssland och de besynnerliga människotyper som figurerade där ännu skarpare. I den imponerande visualiseringen utnyttjas bilder av rysk 20-talsmodernism. Produktionen kommer från Zürichoperan och visas från och med den 20 november.

År 2016 börjar med uruppförandet av en ny opera med heavy-influenser, då Indigo har premiär den 22 januari. Sami Parkkinen har skrivit en spännande berättelse om ett mäktigt storbolag som når överallt med sina långa armar, om teknologins risker och om strävan efter lycka. Detta speciella verk har komponerats av Perttu Kivilaakso och Eicca Toppinen, bägge medlemmar i det finska celloheavybandet Apocalyptica. För regin står Vilppu Kiljunen.

W.A. Mozarts Trollflöjten uppförs denna gång som en produktion som utnyttjar den nya teknologins möjligheter. Levande sångare kombineras med en fantasifull animation, som tagits fram av en brittisk teatergrupp 1927. De traditionella dialogerna har ersatts av texter, som i en stumfilm, vilket gör hela produktionen ännu intensivare. Kanhända är denna prisbelönade produktion av Komische Oper Berlin den roligaste versionen av Trollflöjten genom tiderna.

Moskvaregissören Dmitrij Bertman har vunnit många pris för sina fyndiga operaregier. Nu uppförs en av Bertmans regier för första gången i Finland, närmare bestämt Rucklarens väg av Igor Stravinskij. Operan beskriver Tom Rakewells och den mystiske Nick Shadows resa in i njutningarnas värld, som dessvärre leder till Rakewells undergång. Premiären går av stapeln den 18 mars, och i rollen som Tom Rakewell får vi höra den finska tenoren Tuomas Katajala, som på sistone har höjts till skyarna av kritikerna.

Verk som återupptas på repertoaren i höst är operakomedin Don Pasquale och Tosca, som lockat publik alltsedan 1995. Även den visuellt effektfulla operan Thaïs återkommer på scenen med Helena Juntunen i huvudrollen. Vårsäsongen 2016 avslutas med Wagners Tristan och Isolde, denna gång framförd av nya finländska solister: Johanna Rusanen-Kartano sjunger i rollen som Isolde medan Jyrki Anttila och Robert Dean Smith alternerar i rollen som Tristan.

Nationaloperan bjuder också varje år in operasällskap och dansgrupper från det fria fältet som får uppträda i Almisalen. I september–oktober får publiken njuta av barockopera, då Finländska kammaroperan och Helsingfors barockorkester framför Claudio Monteverdis opera Poppeas kröning. För regin står Vilppu Kiljunen, och föreställningarna dirigeras av Aapo Häkkinen.

Baletten bjuder på ett uruppförande för hela familjen

Under säsongen 2015–2016 sätter Nationalbaletten upp tre verk som passar hela familjen. Hösten domineras av de populära sagobaletterna, och på våren står många internationellt intressanta koreografnamn på repertoaren.

Höstens första balettpremiär är Den lilla sjöjungfrun. Kenneth Greve har skapat en koreografi som bygger både på H.C. Andersens saga om den lilla sjöjungfrun och på författarens egen levnadshistoria. Föreställningen är en kombination av verklighet och undervattenssaga; å ena sidan ett imponerande spektakel och å andra sidan en känslig berättelse om längtan efter kärlek. Kompositören Tuomas Kantelinen och kostymdesignern Erika Turunen samarbetade redan i uppsättningen av Snödrottningen, som blev en enorm publiksuccé. Denna nya balett uruppförs den 23 oktober.

I början av vårsäsongen presenterar två legendariska koreografer och två stora koreograflöften sitt rörelsespråk i form av varsitt verk; Masters of Movement har premiär den 19 februari. Jorma Uotinen och hans läromästare Carolyn Carlson sätter upp sina kända verk Jord och If to Leave Is to Remember på scenen. Därtill presenteras verk av två prisade unga koreografer: Alexander Ekmans Episode 31, med dess extatiska energi och explosiva rytmer, och Demis Volpis Little Monsters, med musik av Elvis Presley.

Spanjoren Nacho Duato hör till vår tids främsta koreografer. På Nationalbaletten presenterar Duato sin prisbelönade koreografi BACH, Forms of Silence and Emptiness. Det är ett verk i två delar som fått både sitt tema och sin inspiration från Johann Sebastian Bachs liv och produktion. Centrala karaktärer i baletten är kompositören själv, Kvinnan och Döden. Verket presenterar livet i all dess brokiga mångfald och innehåller därför förutom sorgmod även en rejäl dos humor. Produktionen har premiär den 4 maj.

Två favoritverk för hela familjen återkommer på repertoaren: Javier Torres Skönheten och odjuret samt, i väntan på julen, den traditionella julbaletten Nötknäpparen och Råttkungen. Även Onegin, ett av de allra vackraste verken från 1900-talet, återupptas på repertoaren. John Cranko har skapat en rörande produktion av berättelsen om Jevgeni Onegin och Pjotr Tjajkovskijs musik. På vårsäsongen får publiken också återse Bajadären, en av de stora balettklassikerna.

Konserter och gratisevenemang

Nationaloperan bjuder också på flera konserter under säsongen 2015–2016. Under Helsingfors Festspel framför Nationaloperans orkester och kör under Michael Güttlers ledning i Musikhuset Benjamin Brittens storverk War Requiem, som framförts bara ett fåtal gånger i Finland. I konserten medverkar också gosskören Cantores Minores och solisterna Claire Rutter, Jeremy Ovenden och Stephen Gadd.

Bland de olika gratisevenemangen kan nämnas seniorernas Tedans på Operan, Konststunderna för babyar och Vinterdansen på gården utanför operahuset. Dessutom framför skolelever på olika orter i Finland elevoperan Jannen salaisuus (Jannes hemlighet). Operan handlar om Jean Sibelius barndom och är komponerad av Olli Kortekangas och skriven av Minna Lindgren.

Finlands Nationalopera/Kommunikation
Heidi Almi, kommunikationschef 358 9 4030 2321

Juhani Koivisto, chefsdramaturg 358 9 4030 2215
Heli Rislakki, kommunikationsplanerare 358 9 4030 2320
Jussi Iltanen, kommunikationsplanerare 358 9 4030 2223
fornamn.efternamn@opera.fi
www.opera.fi

Finlands Nationalopera är ett opera- och baletthus som håller hög internationell standard. Den nationella konstinstitutionen verkar för hela Finlands bästa: Nationaloperan är vårt enda professionella operahus och Finlands Nationalbalett vårt enda professionella balettkompani.

Bilder av verken finns till mediernas förfogande gratis på Nationaloperans materialbank. Man kan registrera sig som användare av materialbanken på Operans webbplats.

Taggar: