• Finnair/

Borttappat bagage och förseningar: Här är svenskarnas största semesterbekymmer

Bokning av en semesterresa skapar både spänning och förväntningar, men ibland kan man också drabbas av resfeber. 61 procent av svenskarna upplever nämligen en del olika orosmoment när de bokar sina resor. Det visar en ny undersökning som Finnair tagit fram. Främst är det förlorat bagage eller eventuella förseningar som ger upphov till oro.
17 procent är också oroade över att inte kunna boka sitt favoritboende till rätt pris.

Under hösten lanserade Finnair sin nya bokningstjänst Finnair Holidays och i samband med lanseringen har en undersökning kring svenskarnas bokningsvanor genomförts. Resultatet visar att majoriteten av svenskarna oroar sig för en del saker när de bokar sina resor. Svenskarnas främsta semesterbekymmer är borttappat bagage, förseningar och bagagerestriktioner. Kvinnor bekymrar sig dessutom i något högre utsträckning än män.

– Om du känner dig trygg och säker när du bokar dina resor är det större chans att du vågar testa fler annorlunda och spännande resmål. Genom Finnair Holidays kan du exempelvis boka resor till Okinawa i Japan, Siem Reap i Kambodja eller Taipei i Taiwan. Enligt vår statistik blir endast sex av 1 000 bagage försenade och Finnairs punktlighet för anslutningsflyg ligger på hela 99 procent. Det bidrar till att vi kontinuerligt får högsta betyg från resenärer i våra kundundersökningar, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Pris viktigare än läge
Svenskarna hittar främst boenden till sina resor genom att använda sökmotorer för hotell. Därefter används resebyråer, något som är betydligt mer populärt bland äldre i åldern 51 till 70 år. Undersökningen visar också att priset är den viktigaste faktorn när svenskar väljer boende. Det uppger så många som två av fem och extra viktigt är det för yngre personer mellan 21 till 30 år. 27 procent uppger däremot att läget är den viktigaste faktorn.

– Finnair Holidays erbjuder boenden som är noggrant handplockade och kvalitetssäkrade av våra egna reseexperter. På så vis kan du vara säker på att alltid få bästa boende för din resa. Bokningstjänsten ger dig också möjlighet att skräddarsy dina resor och boka såväl flyg som hotell och aktiviteter. Därmed kombineras det individuella resandets frihet med paketresornas bekvämlighet, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Topplista – Här är svenskarnas största semesterbekymmer
1. Borttappat bagage                                       28 %
2. Reseförseningar                                          25 %
3. Restriktioner kring bagage                          20 %
4. Inte kunna boka favoritboende till rätt pris  17 %
5. Säkra betallösningar vid bokning online      17 %

För mer information kontakta:
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt
Mail: carolina@agency.se

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av GfK Norm på uppdrag av Finnair i juli 2017. Totalt har 983 personer i Sverige mellan 21 till 70 år deltagit i studien. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.

Om Finnair Holidays:
Finnair Holidays är en flexibel bokningsplattform där resenärer enkelt kan välja mellan flyg, kvalitativa hotell och olika typer av upplevelser och aktiviteter på 100 olika destinationer i över 40 länder. Det går också att boka färdiga paket som experter på Finnair har satt ihop. Vid bokning erhålls Finnair Holidays-poäng som resenären kan använda till framtida resor och tjänster i Finnairs stora partnernätverk. Resor bokade via Finnair Holidays omfattas av paketreselagen. Lagen innebär ett skydd för resenären mot ändringar i resan som arrangören gör före eller under resan.

Besök Finnair Holidays här: www.finnair.se/holidays

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 18 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Bilaga.

Vad av följande är dina största bekymmer när du bokar en resa?

Borttappat bagage  28 %  30 %  26 %
Reseförseningar  25 %  27 %  24 %
Restriktioner för bagage jag kan ta med (t ex vikt, antal)  20 %  20 %  19 %
Att inte kunna boka mitt favoritboende till det bästa priset  17 %  19 %  16 %
Säkra betalningslösningar för bokningar jag gör online  17 %  21 %  14 %
Att inte få en biljett på mitt favoritflyg till det bästa priset  15 %  16 %  14 %
Jag är aldrig orolig  39 %  36 %  43 %

Hur hittar du vanligtvis boende för resan?

Hotellsökmotorer (t ex hotels.com)  54 %  55 %  52 %
Resebyrå  15 %  17 %  14 %
Rekommendationer  10 %  9 %  10 %
Uthyrningsstjänster (t ex Airbnb, Blocket)  3 %  2 %  3 %
Resereportage  2 %  2 %  2 %
På annat sätt 5 % 4 %  6 %
Inget av ovan  11 %  9 % 13 %

Vilka är de viktigaste faktorerna när du väljer boende för resan?

Pris  40 %  41 %  40 %
Plats  27 %  26 %  29 %