Finnair förnyar business class med en nordisk touch

I samband den årliga pressdagen presenterar Finnair i dag ett nytt servicekoncept för business class och nya designelement från det finska designhuset Marimekko i båda kabinklasserna. Förnyelsen är präglad av Finnairs rötter och erbjuder resenärerna en unik nordisk upplevelse.

Med Finnairs nya servicekoncept, som är inspirerat av nordisk design med de mest väsentliga bekvämligheterna, kommer resenärerna erbjudas ett bredare sortiment av mat och vin. De kommer dessutom ha möjlighet att välja när de vill ha mat och dryck serverad under resan, precis som på
en restaurang.

– Våra kunder i business class uppskattar möjligheten att anpassa sina rese- och matupplevelser mer än någonsin. Målet är också att vi ska skapa så pass starka relationer med våra kunder att de inte behöver uttala vad de behöver varje gång de flyger med oss. Vi har kabinpersonal som är dedikerad för våra passagerare i business class som därmed erbjuder en mer individuell service med syfte att sätta nya standarder för komfort och välbefinnande ombord på Finnairs flyg, säger Piia Karhu, Senior Vice President of Customer Experience på Finnair.

Finnair introducerar också den finska traditionen "Kahvikutsut" som en del av det nya konceptet. Det innebär att kaffe serveras med sju olika sorters godsaker. "Kahvikutsut" kommer att erbjudas på alla långdistansflygningar som avgår från Asien på morgonen. Denna unika kaffetjänst ger resenärer möjlighet att smaka traditionella, finska delikatesser såsom karelska pajer, kanelbullar och traditionell finsk choklad mellan de två måltiderna.

Finnairs nya servicekoncept för business class införs den 7 februari 2018 på flyg till Seoul, Tokyo och Shanghai. Under nästa vår och sommar kommer konceptet även succesivt att erbjudas på övriga långdistansflygningar.

Förnyade textilier med design från Marimekko
Finnair kommer också föra in den nordiska känslan ombord på Finnairs A350-flygplan. Interiören i kabinerna uppdateras nämligen med nya textilier och bekvämligheter, vilket inkluderar enkla och stilrena stolöverdrag, kuddar, filtar och porslin med mönster från det ikoniska, finska designhuset Marimekko. Den nya inredningen kommer att lanseras för Finnairs Airbus A350 löpande under 2018.

– Syftet med den nordiska designen ombord är att vi vill unna våra passagerare en reseupplevelse som lugnar sinnet och rensar tankarna. Våra nya textilier och de praktiska bekvämligheterna har en fräsch och modern estetik som inspirerats av nordiska hem och landskap, säger David Kondo, Head of Cabin Interior Development på Finnair.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt
Mail: carolina@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: