Finnair gör sin första flygning med biobränsle från San Fransisco till Helsingfors

Idag meddelar Finnair att de nu genomför sina första flygningar med biobränsle. Detta tack vare tjänsten ”Push for Change” som lanserades tidigare i år. Första rutten som berörs är San Fransisco – Helsingfors.

Både den 5:e augusti och 7:e augusti kommer Finnairs flygplan som avgår från San Francisco Airport till Helsingfors att flyga med en biobränsleblandning på 12 procent. Detta minskar de totala CO2-utsläppen för båda flygningarna med cirka 32 ton.

– Vårt Push for Change-initiativ är ett viktigt steg för Finnair för att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att på ett bekvämt och enkelt sätt kompensera för eller minska utsläppen på sina resor. Vi har varit väldigt nöjda med lanseringen av tjänsten och är nu glada att gå vidare och göra våra två första flygningar med biobränsle som helt och hållet stöds av Push for Change. Vi hoppas naturligtvis att kunderna kommer att bli alltmer villiga och intresserade av att använda tjänsten i framtiden också, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Finnairs partners för biobränsle i San Francisco är SkyNRG, World Energy och Shell Aviation. Det hållbara biobränslet produceras från använd frityrolja i Kalifornien.

Ytterligare information om Finnairs Push for Change-initiativ finns på Finnars hemsida.

För mer information kontakta:
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com
Tel: +4670-783 74 23

Maria Gertell, presskontakt
Mail: maria.gertell@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: