Finnair i nytt samarbete - ska utveckla eldriven flygtrafik

Nu lanseras ett nordiskt projekt för utvecklingen av eldrivna flygplan. Bakom initiativet ligger Nordic Innovation som är en del av Nordiska ministerrådet. De har skapat
ett nätverk för nordiska nyckelpersoner och företag inom flygbranschen med målet att utveckla framtidens eldrivna flygtrafik.

– Teknisk innovation är en av lösningarna på flygbranschens största nutida utmaning, koldioxidutsläppen. Med detta initiativ är vi med och påverkar framtiden inom flygbranschen och kan därmed ta ett viktigt steg mot koldioxidfria flyg, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Nordic Innovation har fyra fokusområden med syfte att driva tillväxten av eldrivna flygplan. Standardisera eldriven flyginfrastruktur i de nordiska länderna, utveckla affärsmodeller för regionala direktanslutningar mellan nordiska länder, utveckla flygplansteknologi som passar de nordiska väderförhållandena samt skapa en plattform for europeiska och globala samarbeten.

– Alla fyra fokusområden har potential att påverka globalt. Vi diskuterar ämnen som livskvalité, hållbarhet och lättillgänglighet. Men även hur stor potential nordiska företag har att bidra med sin teknik. När vi kombinerar det bästa inom rörlighet som den nordiska marknaden har att erbjuda kan också nordiska företag göra avtryck och stärka sin position globalt, säger Nina Egeli, Senior Innovation Advisor på Nordic Innovation.

För att öka kunskapen och samarbetet mellan de nordiska länderna kommer NEA att organisera workshops och event inom nätverket. Just nu har NEA elva medlemmar: Air Greenland, Avinor, Braathens Regional Airlines, El-fly AS, Finnair, Heart Aerospace, Iceland Air, NISA (Nordic Innovation Sustainable Avaiation), RISE, SAS och Swedavia.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

My Lundberg, presskontakt
Mail: my.lundberg@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: