Finnair inleder samarbete med Tommy Myllymäki

Finnair tillkännager nu sitt nya menysamarbete med stjärnkocken Tommy Myllymäki. Menyn kommer serveras i business class på alla långdistanslinjer med avgång från Helsingfors från och med den 7 februari 2018. Samarbetet är unikt i sitt slag då det är första gången någonsin som en svensk kock blir ansiktet utåt för flygbolaget. Signaturmenyn kommer vara grönsaksbetonad och kännetecknas av skandinaviska smaker.

Finnairs nya signaturkock Tommy Myllymäki har arbetat på flera topprestauranger i Sverige, bland annat Mattias Dahlgren och
Bon Lloc. År 2007 blev Tommy Årets kock och 2011 kammade han hem en silverplacering i den internationellt erkända kocktävlingen Bocuse d´Or. I dag är Tommy kreativ chef på två av Sveriges främsta restauranger, Riche och Sturehof i centrala Stockholm.

– Samarbetet med Finnair är väldigt roligt och lärorikt. Den största utmaningen med projektet är att finna nya lösningar för vad som är möjligt att servera uppe i luften och hur det ska värmas ombord. Man är ganska begränsad, men då uppstår det också spännande möjligheter. Min filosofi är att mat ska vara ren, enkel, lättförståelig och alltid säsongsbetonad. Inga krångligheter helt enkelt. Bara mycket bra mat och goda smaker, säger Tommy Myllymäki.

– Tommy är en av de absolut bästa kockarna i Skandinavien och vi är otroligt glada över vårt samarbete. Mat är en viktig del av den upplevelse vi erbjuder våra kunder. Vi vill ge våra resenärer som flyger mellan Europa och Asien en riktig smak av Norden, säger Maarit Keränen, Head of In-flight Service på Finnair.

Finnair startade sitt signaturkockprogram 2013 och genom åren har säsongsbetonade menyer från några av Finlands främsta kockar serverats till flygbolagets passagerare i business class. Finnair har exempelvis samarbetat med den finske kocken Jaakko Sorsa från den välkända restaurangen FINDS i Hong Kong, vars meny serverades på Finnairs linje till den kinesiska storstaden. De har också samarbetat med Steven Liu, kinesisk toppkock och jurymedlem från tv-programmet Master Chef, på flygresor mellan Kina och Helsingfors.

Fyra saker du inte visste om flygplansmat:
1. På hög höjd gör lufttrycket och den låga luftfuktigheten det svårare för passagerarna att känna olika smaker. Flygplanets motorbuller kan också minska smakkänslan.
2. Eftersom smakkänslan har en tendens att minskas under flygningen kryddas flygplansmat mer och kan därför smaka ganska salt om den äts på marken.
3. Den femte grundsmaken umami påverkas varken av höga höjder eller kabintryck. Mat och dryck med höga komponenter av umami, till exempel tomatjuice, smakar ännu bättre i luften och är därför ett populärt val på flygresan, vilket är en naturlig förklaring till den stora konsumtionen av Bloody Marys ombord.
4. På grund av låg luftfuktighet på hög höjd är det viktigt att använda mycket sås så att flygplansmaten inte ska bli torr.

För mer information kontakta:
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt
Mail: carolina@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över tio miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: