Finnair och Finavia i nytt filmsamarbete om vackra förbindelser

Finnair har kopplat samman öst och väst i 35 år och Helsingfors flygplats är nu ett stort nav för resor mellan Asien och Europa. För att fira denna milstolpe har Finnair och Finavia, operatören av Helsingfors flygplats, sammanfört två regissörer från öst och väst som har skapat en kortfilm om de meningsfulla möten som äger rum när människor reser.

För att illustrera begreppet ”meningsfulla möten” har Finnair och Finavia sammanfört två filmskapare från motsatta sidor av världen som tillsammans har skapat en kortfilm. Slutresultatet är en 13 minuter lång film med titeln "East and West Side Story". Filmen är regisserad av den svenska regissören Johan Storm och den koreanska regissören Wookie. Båda är hyllade regissörer i sina respektive länder. Filmen kommer att lanseras under en exklusiv premiär på Helsingfors flygplats den 6 september 2018.

De två regissörerna har, utifrån sitt eget perspektiv, filmat en känslomässig berättelse som är skriven av manusförfattaren Danny Sangra. De ledande rollerna spelas av den skandinaviska skådespelerskan Anne Bergstedt, mest känd för Boardwalk Empire och Black Swan, och den koreanske skådespelaren Jae Hoon som uppträtt i flera teater- och filmproduktioner i sitt hemland.

Kortfilmen är det tredje och sista evenemanget i konceptserien Match Made i HEL, som är en gemensam marknadsföringskampanj av Finnair och Finavia. Under 2015 gjorde Match Made i HEL om Helsingfors flygplats till en skatepark för professionella skateboardåkare. Och under 2016 höll Finnair och Finavia en fantastisk modevisning med sju designers från Europa och Asien på Helsingfors flygplats.

– Resor berikar människors liv och öppnar nya perspektiv. Vi ser detta varje dag på våra flygningar. Alla reser av en anledning och vi bär alla på egna berättelser. Filmen handlar om hur dessa berättelser förändras när du sätter dig in i någon annans situation, men också om behovet av personligt utrymme. Något som är väldigt nordiskt, säger Johanna Jäkälä, Vice President för Brand, Marketing och Customer Loyalty på Finnair.

– Helsingfors flygplats är en sann mötesplats för öst och väst. Resor förenar människor och kulturer samt ökar förståelsen för varandra. Du lär dig alltid något nytt. Varje dag ser vi hur tiotusentals människor från olika delar av världen möter varandra på flygplatsen och upplever meningsfulla stunder. Konst är ett universellt språk som unikt kan kombinera dessa två världar och en film är ett naturligt sätt att berätta historier om dessa möten. Vi ser fram emot att snart få dela med oss av dessa flygplatsstunder med världen, säger Katja Siberg, Senior Vice President Marketing, Communications och Customer Experience på Finavia.

Finnair ansluter 19 asiatiska och sju nordamerikanska destinationer till över 100 olika destinationer i Europa via Helsingfors flygplats och genomgår sin snabbaste tillväxtfas hittills. Den här sommaren flög Finnair 97 flygningar per vecka till Asien, vilket är mer än någonsin tidigare. Samtidigt genomgår Helsingfors flygplats ett omfattande expansionsprogram för att ha möjlighet att ta emot 30 miljoner passagerare årligen.

Se trailern: https://youtu.be/fnv6bQAwcGY
Se kampanjsajten: www.matchmadeinhel.com

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt
Mail: carolina@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: