Finnair öppnar nya rutter till Sapporo och Punta Cana under vintersäsongen 2019/2020

Som en del av Finnairs tillväxtstrategi presenterar flygbolaget i dag helt nya förbindelser till den japanska staden Sapporo och Punta Cana i Dominikanska republiken under vintersäsongen 2019/2020. Flygbolaget utökar dessutom avgångarna till Hongkong under kommande vintersäsong.

Från 15 december till 27 mars kommer Finnair att flyga från Helsingfors till Sapporo två dagar i veckan. Sapporo är känd som en vinter- och skiddestination som erbjuder vacker natur och vinteraktiviteter i traditionell japansk anda. Staden är ett perfekt resmål för svenska skidåkare som är ute efter en puderrik upplevelse. Tillsammans med Tokyo Narita, Osaka, Nagoya och Fukuoka blir Sapporo flygbolagets femte destination i Japan.

– Japan är en av våra huvudmarknader och vi är mycket glada över att addera Sapporo till vårt nätverk. Genom den nya rutten blir Finnair det enda europeiska flygbolaget med en planerad rutt till Sapporo. Med fem japanska städer i vårt nätverk är vi nu det största europeiska flygbolaget som flyger till Japan, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Finnair öppnar också en ny förbindelse till Punta Cana i Dominikanska republiken. Mellan den 13 december och 27 mars kommer flygbolaget att flyga till Punta Cana en gång i veckan. Rutten kommer att trafikeras med moderna Airbus A350-flyg. Dominikanska republiken är ett karibiskt paradis och en favoritdestination för många vinterresenärer som längtar efter solen. Resmålet erbjuder bland annat långa kritvita sandstränder, familjeresorter och golfkurser. Punta Cana blir flygbolagets andra destination i landet. Under vintersäsongen flyger Finnair nämligen även en gång i veckan till Puerto Plata i Dominikanska republiken.

Som tidigare tillkännagett, utökar Finnair under vintersäsongen även avgångarna till Hongkong genom att behålla sommarens dubbla dagliga flygningar även under vintersäsongen. I dagsläget flyger Finnair still sju städer i Kina: Peking, Shanghai, Xi’an, Chongqing, Nanjing, Guangzhou och Hongkong.

För mer information kontakta:
Finnair Communications
Mail: comms@finnair.com
Tel: +3589-818 40 20

Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com
Tel: +4670-783 74 23

Maria Gertell, presskontakt
Mail: maria.gertell@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: