Finnair utökar sina linjer till och inom Kina

Finnair fortsätter expansionen både till och inom Kina. Med start den 30 oktober utökar flygbolaget sin linje till Guangzhou och erbjuder resor till den kinesiska staden två gånger i veckan året runt. Dessutom inleder Finnair två nya samarbeten tillsammans med Juneyao Air och China Southern. Genom de nya codeshare-avtalen adderas nu flera nya destinationer till flygbolagets nätverk i Kina.

Med den kortaste och snabbaste vägen till Asien har Finnair ett tydligt fokus på resor österut. Finnair erbjuder idag flyg till 19 asiatiska destinationer, varav sju till Kina. Nu utökar flygbolaget sina rutter mellan Guangzhou och Helsingfors till fyra gånger i veckan under sommarsäsongen och två gånger i veckan under vintersäsongen.

Finnair flyttar även till nya Terminal 2 i Guangzhou för en smidig anslutningstrafik. Det kommer att underlätta samarbetet mellan Finnair och det kinesiska flygbolaget China Southern, som erbjuder ett stort antal transferflyg för de som ska resa vidare från Guangzhou. Passagerare kommer nu enkelt kunna ansluta till flyg till Changsha, Chongqing, Hangzhou, Nanjing, Sanya, Wenzhou, Xiamen och Xi´an.

Codeshare-samarbetet innebär också att resenärer från Guangzhou via Helsingfors kan nå flera populära destinationer i Europa: Amsterdam, Billund, Köpenhamn, Göteborg, London, Paris, Riga och Stockholm.

– Utökandet av vår säsongsbaserade rutt till Guangzhou är ett naturligt nästa steg i vår strategi för Asien. Resandet mellan Finnairs kinesiska destinationer och Europa ökar hela tiden och vi är glada att nu kunna erbjuda flyg till våra passagerare och fraktkunder året runt, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Från och med den 28 juni 2019 kommer Finnairs kunder att kunna ansluta till Juneyao Air från Shanghai till Harbin, Shenyang, Dalian, Qingdao, Xi'an, Chongqing, Kunming, Xiamen och Fuzhou. Dessutom kommer samarbetet även innebära att Juneyaos rutter mellan Nanjing och Xi'an samt Chongqing och Zhangjiajie läggs till. Samtidigt adderas Juneyao Air till Finnairs rutt mellan Shanghai och Helsingfors samt Finnairs inrikesflyg från Helsingfors till Ivalo, Rovaniemi, Kemi, Kuopio och Uleåborg.

– Vi välkomnar samarbetet med såväl China Southern som Juneyao Air och är glada över att kunna erbjuda våra kunder fler destinationer och smidiga förbindelser i Kina. Det finska Lappland har blivit ett mycket populärt resmål för kinesiska turister och det känns roligt att vi kan förbättra kommunikationen mellan Kina och Europa, avslutar Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Expansionen innebär att Finnair kommer erbjuda 42 flighter veckovis mellan Helsingfors och sju destinationer i Kina.

För mer information kontakta:
Finnair Communications
Mail: comms@finnair.com
Tel: +3589-818 40 20

Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com
Tel: +4670-783 74 23

Maria Gertell, presskontakt
Mail: maria.gertell@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och var det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Om Juneyao Air:
Juneyao Air CO, LTD., är ett av de ledande privatägda flygbolagen inom det kinesiska fastlandet. Bolaget grundades september 2006 och idag äger flygbolaget 72 flygplan som består av Airbus A320-serien och Boeing 787 Dreamliners. Juneyao Air är "det vänliga flygbolaget", som bedriver mer än 120 rutter som förbinder storstäder i Kina samt grannländer med sin stora bas i Shanghai och Nanjing. Under 2018 flög över 18 miljoner passagerare med Juneyao Air över.

Om China Southern Airlines:
China Southern Airlines är Kinas största flygbolag med över 800 flygplan och mer än 100 000 anställda runt om i världen. Bolaget rankas som etta i Asien och trea i världen sett till storlek av flotta och upprätthåller högsta säkerhetshistorik i Kina. China Southern Airlines har bildat ett omfattande internationellt nätverk med Guangzhou och Beijing som nav och rutter som täcker hela Kina, Asien och kopplar samman Europa, Amerika, Oceanien och Afrika. China Southern flyger mer än 3 000 dagliga rutter till 224 destinationer i 40 länder och regioner. China Southern har utnämnts som ett 4-stjärnigt Skytrax-flygbolag och planerar att fortsätta erbjuda en smidig och njutbar reseupplevelse.

Taggar: