Så mycket flygbränsle kan ett kilo mindre packning spara

Förberedelser inför en resa är ofta präglad av förväntan, men något som ofta inte är lika lustfyllt är packningen. Vad ska man ha med sig, kommer bagaget komma fram i tid och hur mycket ska man egentligen packa? Statistik från Finnair visar att det inte är så dumt att hålla nere på packningen. Om samtliga av flygbolagets resenärer ifjol hade packat ett kilo mindre hade det nämligen genererat 1,2 miljoner mindre i bränsleutsläpp. Vilket motsvarar hela 20 flighter från Helsingfors till Tokyo.

Under 2018 flög så många som 13,3 miljoner resenärer med Finnair. Hela 70 procent av dem checkade in bagage och endast en procent av alla väskor var försenade. Statistik från flygbolaget visar också, att om samtliga resenärer hade packat ett ynka kilo mindre hade det sparat bränsle som motsvarar så mycket som 20 flygresor mellan Helsingfors och Tokyo.

– Det är intressant att se hur små saker kan göra stor skillnad. På Finnair arbetar vi ständigt med att se över allt som faktiskt kan bidra till förändring. Nu senast har vi bland annat sett över vår plastanvändning ombord. Några av de första konkreta åtgärderna innebär att vi bytt ut mjölkförpackningar i plast till förpackningar i papp. I våras tog vi även bort plasten runt våra resekit. Dessa förändringar innebär att vi minskar vårt plastavfall med hela 10 ton per år, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Maria Gertell, presskontakt
Mail: maria.gertell@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: