Utökning för vintern 2018/2019: Finnair adderar rutt till Lyon och nya frekvenser till Osaka, Hongkong, Delhi och Phuket

Finnair befinner sig i bolagets största expansionsfas någonsin och nu presenterar de en helt ny förbindelse till Lyon i Frankrike. Flygbolaget utökar också sina avgångar till flera populära europeiska och asiatiska destinationer till nästa vintersäsong.

I dag presenterar Finnair en ny förbindelse till franska Lyon för vintersäsongen 2018/2019. Lyon är känd för gastronomiska upplevelser, historiska sevärdheter och närheten till de franska alperna. Från och med den 11 december kommer Finnair att flyga från Helsingfors till Lyon två dagar i veckan med ett E90-plan. Flygen kommer att avgå på tisdagar och lördagar och möjliggör därmed smidigare anslutningar för resenärer till Finnairs asiatiska nätverk.

Som en fortsättning i Finnairs tillväxtstrategi får flygbolaget sitt tolfte A350-flyg under 2018 och på så vis expanderar de frekvenserna till flera populära långdistansdestinationer. Rutten till Osaka kommer att avgå dagligen under vintersäsongen med ytterligare två frekvenser på tisdagar och torsdagar. Flyg till Hongkong kommer avgå tolv gånger per vecka med nya avgångar på fredagar och söndagar. Från och med den 10 december flyger Finnair också till Phuket fyra gånger i veckan. Och tack vare en ny onsdagsflight kommer Finnair även flyga dagligen till Delhi under vintern 2018/2019.

På grund av en stark efterfrågan fortsätter de nya linjerna till Puerto Plata, Havanna, Puerto Vallarta och Goa. Samtidigt ser hela Syd- och Nordamerika dessutom ut att bli mer intressant som destination för den svenska marknaden. Tidtabellen uppdateras därför med flygningar till Miami så att de sammanfaller bättre med Finnairs övriga nordamerikanska avgångar och anslutningsflygen till Europa. Under nästa vinter utökar flygbolaget även sina kortdistansflygningar till flera populära destinationer i Europa. Bland annat med två nya avgångar till Rom och en ny flight per vecka till Malaga, Teneriffa samt Funchal.

– Finnair befinner sig för närvarande i den största expansionsfasen genom bolagets historia. Vi satsar nu ytterligare genom att öka vår kapacitet till populära destinationer i både Asien och Europa. De utökade avgångarna kommer ge våra kunder fler valmöjligheter och ökad flexibilitet för deras kommande vinterresor, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.

Finnair planerar även att förlänga trafikperioden för några av sina befintliga avgångar under 2018. Bland annat för Malta och Antalya som förlängs från sommarsäsongen 2018 till och med den 9 december. Rutterna till Edinburgh och Gazipasa kommer också fortsätta att trafikeras till och med den 30 mars 2019, vilket gör dem till nya åretruntdestinationer.

För mer information kontakta,
Robert Lönnblad, Skandinavienchef Finnair
Mail: robert.lonnblad@finnair.com

Carolina Laurén, presskontakt
Mail: carolina@agency.se

Om Finnair:
Finnair erbjuder resor mellan Asien, Europa och Nordamerika med fokus på snabba förbindelser via Helsingfors. Varje år flyger över elva miljoner passagerare med flygbolaget som ansluter 19 större städer i Asien och sju städer i Nordamerika och Centralamerika med över 100 destinationer i Europa. Finnair är ledande inom miljöfrågor och är det första europeiska flygbolaget att trafikera nästa generations ekosmarta Airbus A350 XWB-flygplan. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projects lista, The Leadership Index. Finnair är det högst rankade flygbolaget i Norden och det enda som belönats med fyra stjärnor av Skytrax och är medlem i alliansen oneworld som är en sammanslutning av femton av världens ledande flygbolag.

Taggar: