100 Miljoners beställning till Finndomo AB och dess varumärke Modulenthus.

100 Miljoners beställning till Finndomo AB och dess varumärke Modulenthus. Finndomo AB har via varumärket Modulenthus fått en beställning värd cirka 100 Miljoner kronor från Peab Sverige AB. Beställningen består av 119 småhus, par- och kedjehus till ett nytt område strax utanför Nynäshamn som heter Lidatorp. Modulenthus har ett brett småhus sortiment mot konsumentmarknaden, samt en väl utvecklad projektverksamhet inom boende sektorn. Tillverkning sker i fabriksanläggningen i Hässleholm. Volymhus tekniken innebär många fördelar jämfört med på plats byggande. Volymerna byggs helt färdiga inomhus i en kontrollerad process i fabriksmiljö. Alla nödvändiga yrkeskategorier ingår i arbetsteamet på fabriken som t ex snickare, elektriker, vvs-montör, målare och golvläggare. Förutom stora kvalitativa fördelar, ger det även kortare leveranstider samt miljövinster i form av mindre trafik på byggplatsen. - Att bygga bostäder med volym teknik har allt tydligare visat sig vara framtidens koncept, för att skapa kvalitativa och kostnadseffektiva bostäder. Det visar inte minst SABO tävlingen, där vi tillsammans med NCC vann första pris. Kriterierna i den tävlingen var just prisvärda kvalitetsbostäder, säger Finndomo AB:s VD Staffan Lindquist. Lidatorp är ett vackert område som ligger 6 km söder om Nynäshamns centrum och till centrala Stockholm är det 45 km. Det är ett område som erbjuder det mesta inom nära räckhåll allt från underbar natur och skärgård till Storstadens utbud. Försäljning av första etappen har påbörjats och ett visningshus kommer att finns på plats redan under hösten 2002. I den första etappen färdigställs 20 fastigheter, inflyttning börjar ske redan i slutet av första kvartalet 2003. Totalentreprenör för hela området är Peab Sverige AB. Totalt omfattar området Lidatorp 119 tomter, alla fastigheter planeras vara fullt färdigställda fram till 2005. Finndomo koncernen är med en omsättning på cirka 1,2 miljarder svenska kronor och 700 anställda Nordens största tillverkare av småhus. På den svenska marknaden representeras koncernen av varumärkena Hjältevadshus och Modulenthus som ingår i det svenska dotterbolaget Finndomo AB. Finndomo AB omsätter cirka 600 miljoner svenska kronor och har cirka 450 anställda. För mer information kontakta: Klas Fridsäll Informationsansvarig Finndomo AB 070-200 32 72 Staffan Lindquist VD Finndomo AB 0381-23908 Peter Nilsson Peab Sverige AB 08-623 20 93 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/23/20040823BIT22350/wkr0001.pdf