• Finndomo/

Efterfrågan på småhus växte både inom konsumentförsäljningen och projektverksamheten FINNDOMO FORTSÄTTER ATT VÄXA MED ÖKAD LÖNSAMHET.

Finndomo koncernen, som är Nordens största tillverkare av prefabricerade småhus, ökade omsättningen 2004 med ca 20% till 157,7 miljoner euro (132,9). Resultatet före skatt uppgick till 5,3 miljoner euro (1,8). Bakom tillväxten står en fortsatt ökande efterfrågan på prefabricerade småhus.

Finndomo koncernens marknadsandel förblev i stort oförändrad på företagets huvudsakliga marknadsområden i Finland och Sverige. Likviditeten förblev under räkenskapsåret god och kassaflödet efter investeringar var 4,2 miljoner euro (3,6). Under år 2004 tillverkade Finndomo koncernen sammanlagt 2 300 bostäder (2 160). Småhus som boendeform uppvisade en ökad popularitet i hela Norden. Småhusbyggnationen växte i Finland med 7 % och i Sverige med 10 %. Befolkningen i Sverige vill bo i en egen villa Finndomo koncentrerar sig fortsatt i enlighet med sin strategi på försäljning och tillverkning av småhus till enskilda konsumenter som till projekt inom områdesbebyggelse. Målet är att förstärka företagets ställning som den ledande tillverkaren av småhus i Norden. Enligt Boverkets prognoser kommer småhusmarknaden att fortsätta växa de närmaste åren, det påvisas en ökning av bostadsbyggandet med drygt 30% fram till 2009. Utav dessa är det en allt större andel av Sveriges befolkning som har önskningar om att bo i eget hus. Finndomo koncernen har förberett sig för den ökade efterfrågan genom att utvidga sortimentet och fortsätta sina investeringar. I Sverige lanserar Finndomo under början av 2005 ett nytt koncept på marknaden, Smartstart. Detta koncept vänder sig i första hand till förstagångs köpare och människor som idag bor i lägenhet, men har en önskan att bo i eget hus. Smartstart är speciellt framtaget för att skapa en ekonomisk möjlighet för fler att bo i eget hus, till en kostnad som ligger i nivå med en normal hyreslägenhet. Investeringar i produktion och försäljning för att möta den växande efterfrågan Finndomo satsade år 2004 3,2 miljoner euro i investeringar. I Sverige gällde koncernens investeringar i huvudsak utveckling och implementering av ett nytt affärssystem. Men även investeringar för ökad kapacitet i anläggningarna har påbörjats, för att undvika att kunderna skall drabbas av långa leveranstider. I Finland koncentrerade sig investeringarna på en utvidgning av produktionslinjerna i fabriken i Sonkajärvi. I Sonkajärvi tillverkas varumärkena Omatalo i småblock och Puutalo i storblock. Finndomo tror på en fortsatt ökad popularitet när det gäller småhusboendet. ”Småhusbyggnationen kommer också i fortsättningen att växa på koncernens huvudsakliga marknader i Finland och Sverige. Också exporten till de baltiska länderna uppvisade senaste år en betydande tillväxt, och samma utveckling fortsätter. Finndomo kommer år 2005 att uppvisa ett bättre resultat än föregående år”, bedömer koncernchef Reijo Svanborg. Kommunernas bostadspolitik i avgörande ställning Skall vi kunna tillgodose människors önskan att bo i eget hus, är en grundförutsättning att kommunerna kan utveckla och tillhandahålla byggbarmark på attraktiva platser. Det finns idag betydande bostadsbrist i över 120 av Sveriges kommuner. Enligt Staffan Lindquist, VD för Finndomo AB, är ett bra samarbete mellan hus tillverkare och kommuner det effektivaste sättet att främja småhusboendet. "i sista änden handlar det om att vi kan bygga sådana hem, som människor önskar att bo i". Bilaga: Finndomo koncernens nyckeltal