• Finndomo/

Ny svensk/finsk affär: Svenska och finska ledningen köper Finndomo tillsammans med utomstående investerargrupp

Report this content

Den svenska och finska ledningen köper tillsammans med ett finansiellt konsortium Finndomo, som är Nordens största småhustillverkare. Säljare är investmentföretagen CapMan och 3i i Finland, som sedan 1997 varit huvudägare i koncernen.

Köpare är Finndomos ledning i Finland och Sverige med finske koncernchefen Reijo Svanborg, svenske vdn Staffan Lindquist samt den blivande styrelseordföranden Curt Lindbom i spetsen, tillsammans med ytterligare ett trettiotal ledande befattningshavare i företaget. Huvudägare blir Ilkka Brotherus. Bland övriga ägare i denna svensk/finska affär märks Jussi Länsiö i Finland samt Stig-Olof Simonsson, Mikael Engström och Kajsa Cederflod i Sverige. – Förändringen i ägarstrukturen säkerställer en långsiktig expansiv utveckling av Finndomo i enlighet med företagets strategi, säger Reijo Svanborg, som menar att ägandeskapet ytterligare kommer att öka ledningens engagemang i företaget. – Vi är nöjda med det samarbete vi har haft med CapMan och 3i. Med dem som ägare har Finndomo blivit ett enhetligt och lönsamt företag. Finndomo har under denna tid vuxit till Nordens största småhustillverkare och är ett kvalitetsbegrepp inom nordiskt småhusboende. År 2004 uppgick Finndomo koncernens omsättning till 1.400 MSEK och resultatet till 48 MSEK. – Målsättningen för Finndomos tillväxt under de närmaste åren är en försäljning som överstiger 1.800 MSEK och ett resultat på över 90 MSEK. Dessa mål ska uppnås genom att erbjuda kunderna helhetskoncept och tilläggstjänster samt en samordning av produktion och inköp på koncernnivå. Tillväxt i Norden och satsning på de baltiska länderna och Ryssland – Vi ser möjligheter till att öka våra marknadsandelar i Finland och Sverige både på konsumentmarknaden och inom områdesbyggnationen, säger Staffan Lindquist. Koncernen kommer att investera i lika hög grad i de finska och svenska produktionsanläggningarna och det finns möjligheter att skapa nya arbetstillfällen. Reijo Svanborg och Staffan Lindquist bedömer vidare att Finndomos export till Baltikum och Ryssland kommer att öka inom den närmaste framtiden. Fram till slutet av år 2004 hade totalt över 350 hus levererats till de baltiska länderna. För tillfället tillverkas 111 småhus till Tallinn i Estland. – Med dessa erfarenheter kommer vi nu också att titta närmare på olika möjligheter att gå in på den ryska marknaden, avslutar Svanborg. Personligt ägande säkerställer långsiktig utveckling De nya externa investerarna har en stor erfarenhet av nordisk affärsverksamhet. Finndomos styrelse kommer att bestå av personer med ett mycket gediget branschkunnande: – De nya investerarna har en lång erfarenhet av nordisk affärsverksamhet. Finndomos styrelse kommer att bestå av personer med ett gediget branschkunnande samt stor styrelseerfarenhet. Vår strategi kommer nu jämte lönsamheten att i allt högre grad betona betydelsen av den lokala kunden i fokus, säger Curt Lindbom. – Flera har velat köpa företaget och vi bedömer att vi har funnit företagets framtida rätta ägare. Vårt mål, när vi köpte Finndomo för åtta år sedan var att strukturera företaget, bidra till en omstrukturering av branschen och skapa lönsamhet. Vi har uppnått våra mål och säljer nu Nordens största småhustillverkare till de som vi finner bäst skickade att leda företaget mot långsiktig expansion och lönsamhet, säger Markus Sjöholm, partner CapMan och avgående styrelseordförande i Finndomo. Ytterligare information: Kontakta Reijo Svanborg Koncernchef Finndomo Group, tel. +358 (0)20 7550 400, mobiltelefon: +358 (0)40 530 5533 eller på mail: reijo.svanborg@finndomo.fi alt Staffan Lindquist, VD, Finndomo AB tel +46 381 239 00, mobiltelefon: +46 70 260 99 65 eller på mail: staffan.lindquist@finndomo.se. Finndomo Group i korthet Finndomo Group är Nordens största leverantör av prefabricerade småhus, vars huvudsakliga marknadsområde är norra Europa. I Finland tillverkar Finndomo hus under produktmärkena Omatalo, Puutalo, Vaajatalot och Avainkoti. I Sverige är produktmärkena Hjältevadshus, Modulenthus, och Smartstart. För projektförsäljning används produktmärket Finndomo. Företaget har under 65 års tid tillverkat över 200 000 småhus. År 2004 levererades 2 300 bostäder. Finndomo har i Finland och Sverige sammanlagt sju produktionsanläggningar. Koncernens omsättning uppgick år 2004 till cirka 158 miljoner euro. Koncernens personal uppgår till ca 850 personer, varav cirka hälften i Sverige. www.finndomo.se