First Camp donerar 250 000 kr till Riksförbundet Attention

I samarbete med Pantamera har pant för totalt 250 026 kr samlats in på First Camps destinationer runt om i landet. Pengarna som doneras går oavkortat till Riksförbundet Attention som sprider kunskap om NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) som adhd, autismspektrumtillstånd, språkstörning och Tourettes syndrom. Förbundet arbetar för att personer med NPF ska bli bemötta med respekt och få stöd i skolan, på jobbet och fritiden.

”Flera familjer vi träffar på campingarna har en nära relation med eller känner någon som har NPF. Att campa har i flera fall varit en aktivitet som bidrar till en aktiv fritid, som är rolig och som de mår bra av. På First Camp vill vi att det ska vara enkelt att lämna ett bidrag, exempelvis efter att du besökt kiosken vid minigolfen eller när husvagnen packas ihop efter semesterveckan. Svenska campare är även miljömedvetna så det känns extra kul att få lämna över denna typ av donation till ett förbund som gör skillnad”, säger Mikael Wåhlund, ansvarig för Green Key/Miljö på First Camp.

”Behovet av att sprida kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i samhället är oerhört stort. Attention gör mycket, men vi vill alltid göra ännu mer för att personer med NPF ska få ett fungerande liv. Då vi är en ideell organisation med begränsade ekonomiska resurser, så är den här typen av donationer oerhört värdefulla för vårt fortsatta arbete. Pengarna ska fördelas över hela vårt förbund och kommer bland annat gå till att stödja våra lokalföreningar med utbildningar, sprida kostnadsfria föreläsningar och till att ta fram informationsmaterial riktat direkt till barn med NPF”, säger Ann-Kristin Sandberg ordförande på Attention.

Tidigare år har pengarna som samlats in på First Camps destinationer donerats till bland annat Musikhjälpen och Barncancerfonden.

Mikael Wåhlund
Ansvarig Green Key/Miljö, First Camp