First Camp Group Bokslutskommuniké 2021

First Camp offentliggör bokslutskommuniké för 2021.

Fjärde kvartalet 2021 (samma kvartal f.g. år inom parentes)

• Total intäkt om 53,9 MSEK (38,7)
  • Pro forma intäkter ökade med 13% jämfört med fjärde kvartalet 2020
  • Pro forma Justerad EBITDA uppgick till -29,3 MSEK (-23,5)
  • EBIT uppgick till -53,1 MSEK (-30,4)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten om -43,1 MSEK (-30,3)
  • Förvärv av 12 nya destinationer har genomförts under kvartalet med en bedömd årlig omsättning under 2021 om 330 MSEK
  • Avtal har ingåtts om att förvärva ytterligare tre nya destinationer, med tillträde under första kvartalet 2022, med en bedömd årlig omsättning under 2021 om 45 MSEK

Perioden januari – december 2021 (samma period f.g. år inom parentes)

• Total intäkt om 473,3 MSEK (378,8)
  • Pro forma intäkter ökade med 26% jämfört med 2020
  • Pro forma Justerad EBITDA uppgick till 214,5 MSEK (136,9)
  • EBIT uppgick till 50,1 MSEK (33,5)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten om 64,3 MSEK (12,6)
  • Förvärv av 12 nya destinationer har genomförts under perioden med en bedömd årlig omsättning under 2021 om 330 MSEK
  • Bolagets verksamhet har även under 2021 påverkats negativt av den pågående Covid-19-situationen, med lägre antal internationella gäster jämfört med 2019 och lägre aktivitet inom konferens och events även om återhämtning skett jämfört med 2020

Viktiga händelser under det fjärde kvartalet

• I oktober avyttrade First Camp en fastighet i anslutning till en av våra campingar i Varberg. Köpeskillingen för fastigheten, som inte användes i verksamheten, uppgår till 30 MSEK. Köpeskillingen överstiger First Camps bokförda värde på de avyttrade tillgångarna
  • Den 15:e oktober återinvaldes Eivor Andersson in i First Camp Groups styrelse liksom i styrelsen för dess moderbolag United Camping Holding AB
  • I november förvärvade First Camp Group Svenska Campingpärlor, som driver nio campingar i Sverige, samt Boden Camping och Frigård Camping från United Camping Holdings dotterbolag United Camping Campsite HoldCo. Förvärven omsatte under kalenderåret 2021 195 MSEK. Se ytterligare information om förvärven i Not 2
  • I november utökade First Camp Group sitt seniora säkerställda obligationslån med förfall i juni 2023 med 335 MSEK. Likviden användes för finansiering av förvärven av Svenska Campingpärlor, Boden Camping och Frigård Camping
  • I december förvärvade First Camp Group Jesperhus Feriepark i Danmark. Jesperhus Feriepark omsatte under kalenderåret 2021 136 MSEK
  • I samband med förvärvet av Jesperhus utökade First Camp Group sitt seniora säkerställda obligationslån med förfall i juni 2023 med ytterligare 325 MSEK till totalt 1 360 MSEK
  • I december ingick First Camp Group avtal om att förvärva de danska campingarna Råbjerg Mile Camping samt Klim Strand Camping. Förvärven, som under 2021 omsatte 25 MSEK, tillträddes i februari 2022
  • I december ingick First Camp Group avtal om att förvärva Norsjø Ferieland. Campingen är First Camp Groups första camping i Norge. Förvärvet, som under 2021 omsatte 20 MSEK, tillträddes i februari 2022

Viktiga händelser årets första tre kvartal

• Tillträde av hyresavtalet för Löttorp camping (per 1 januari 2021)
  • I februari anslöt Frigård Camping i Danmark till First Camp-varumärket (campingen drevs dock fram till november 2021 av ett annat bolag utanför First Camp Group AB-koncernen)
  • Namnändring av moderbolaget från United Camping AB till First Camp Group AB i maj
  • AI-baserat revenue management-system implementerat och i drift på samtliga svenska campingar i kedjan under andra kvartalet
  • Kundklubben First Camp Club, som sedan tidigare funnits i Sverige, implementerad även i Danmark under andra kvartalet
  • Året, och framförallt de tre första kvartalen, påverkades fortsatt av den pågående Covid-19-situationen, med fortsatt markant färre internationella gäster än 2019, även om viss återhämtning skett jämfört med 2020. Den negativa effekten avtog under sommaren och hösten, i takt med att restriktioner på resande över gränserna lättades för både Sverige och Danmark

Viktiga händelser efter balansdagen

• First Camp tillträdde under februari förvärven av Råbjerg Mile Camping, Klim Strand Camping samt Norsjø Ferieland
  • Under inledningen av februari 2022 har både Sverige och Danmark kraftigt lättat Covid-19-relaterade restriktioner

Denna information är sådan som First Camp Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2022 kl 08:00.

Göran Meijer
CFO