First Camp Group Bokslutskommuniké 2023

First Camp offentliggör bokslutskommuniké för 2023.

Fjärde kvartalet 2023 (samma kvartal f.g. år inom parentes)

• Total intäkt om 110,9 MSEK (92,2)
  • Pro forma intäkter minskade med 1% jämfört med fjärde kvartalet 2022
  • Pro forma Justerad EBITDA uppgick till -56,0 MSEK (-59,4)
  • EBIT uppgick till -115,1 MSEK (-89,4)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten om -130,3 MSEK (-143,4)

Januari - december 2023 (samma period f.g. år inom parentes)

• Total intäkt om 1 196,1 MSEK (1 004,0)
  • Pro forma intäkter ökade med 0% jämfört med samma period 2022
  • Pro forma Justerad EBITDA uppgick till 274,4 MSEK (290,3)
  • EBIT uppgick till 90,9 MSEK (91,6)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten om 16,4 MSEK (77,1)
  • Förvärv av fyra destinationer - en destination i Sverige, två i Norge och en i Danmark - med en sammanlagd årlig omsättning under 2022 om ca 45 MSEK

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet

• First Camp erhöll i december aktieägartillskott om 100 MSEK för att möjliggöra stora satsningar i investeringsplanen för 2024 och därtill underlätta hanteringen av säsongssvängningar i likviditeten. Bolagets huvudägare, Norvestor, har meddelat First Camp att Norvestor kommer att garantera ett kapitaltillskott om upp till 145 MSEK, inklusive det i december genomföra aktieägartillskottet, beroende på First Camps kapitalbehov.

Väsentliga händelser under de tre första kvartalen

• Den 1 februari slutfördes förvärven av Sjöstugans Camping i Sverige och Bø Camping i Norge. Förvärven hade en sammanlagd årlig omsättning om ca 30 MSEK under 2022. Se ytterligare information om förvärven i Not 2.
  • First Camp utsåg under perioden Benita Jonsson, tidigare regionchef för region Syd i First Camp, till COO samt rekryterade Adam Fall till den nyinrättade rollen som CTO och Mia Melin till rollen som CHRO.
  • I maj slutfördes förvärven av Telemark Kanalcamping i Norge och Tempelkrogens camping i Danmark. Förvärven hade en sammanlagd årlig omsättning om ca 15 MSEK under 2022. Se ytterligare information om förvärven i Not 2.
  • I juni öppnade Yessiland inomhus på First Camp Orsa.
  • Under det andra kvartalet avslutade First Camp tomträttsavtalet avseende destinationen Bredsand-Enköping. Effekten på EBITDA är icke-materiell.
  • Under det andra kvartalet slutfördes övergången till 100% elektricitet från förnyelsebara källor på First Camp:s danska destinationer.
  • I augusti drabbades First Camps camping i norska Gol av översvämning som en följd av stormen ”Hans” med skador på stugor, säsongsgästers ekipage och annan infrastruktur som följd. Konsekvenserna i Sverige gällde primärt fyra campingar som temporärt behövde reducera boendekapaciteten på grund av högt vattenläge i Siljan.

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Inga väsentliga händelser efter balansdagen att rapportera.

Denna information är sådan som First Camp Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2024 kl 08:00.

Göran Meijer
CFO