First Camp Group delårsrapport Q2 2024

First Camp, Skandinaviens största campingkedja, ökar under andra kvartalet 2024 omsättningen med tio procent jämfört med motsvarande period 2023, justerat för effekter från förvärv (pro forma) och exklusive kalendereffekt från tidigare påsk.

Andra kvartalet 2024 (samma kvartal f.g. år inom parentes)

• Total intäkt om 305,3 MSEK (285,5)
  • Pro forma intäkter ökade med 5% jämfört med andra kvartalet 2023
  • Pro forma Justerad EBITDA uppgick till 37,3 MSEK (38,6)
  • EBIT uppgick till 12,3 MSEK (-4,7)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten om 116,0 MSEK (121,3)

Första halvåret 2024 (samma period f.g. år inom parentes)

• Total intäkt om 409,4 MSEK (366,8)
  • Pro forma intäkter ökade med 10% jämfört med första halvåret 2023
  • Pro forma Justerad EBITDA uppgick till -33,3 MSEK (-37,7)
  • EBIT uppgick till -89,6 MSEK (-119,6)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten om 79,3 MSEK (83,1)

Väsentliga händelser under det andra kvartalet

• I april lanserar First Camp den nya produkten Husbilspasset, där de husbilister som köper passet kan bo på valfri First Camp-destination för endast 250 kr per natt under utvalda perioder. Kortet sålde slut på mindre än 24 timmar
  • Midsommarfirandet blev det bästa någonsin i First Camps historia. De 47 jämförbara destinationerna i Sverige slog all time high med en ökning i logiintäkter från dygnsgäster på 4% jämfört med 2023 och drygt 2% jämfört med den tidigare toppnoteringen från 2022

Väsentliga händelser under det första kvartalet

• Henrik Munksgaard, med bakgrund bland annat som Park Operations Director för Legoland i Billund i nio år, rekryteras som VD för Jesperhus Feriepark. Henrik tillträdde sin tjänst den 1 juni 2024.
  • Under inledningen har av 2024 har United Camping Campsite HoldCo AB, ett systerbolag till First Camp Group AB och därmed utanför obligationsstrukturen i First Camp Group-koncernen, förvärvat Lidköping Kronocamping samt Skara Sommarland camping

Väsentliga händelser efter balansdagen

• Omsättningen i juli månad uppgick till 474 MSEK, vilket är en underliggande ökning med 5% (6% i lokal valuta) exklusive effekt från förvärv (pro-forma) och det retroaktiva elstöd om 16 MSEK som erhölls juli 2023. Jämfört med föregående års rapporterade intäkter är ökningen 2%. Intäktsutfallet innebär all-time-high i juli, vilket är extra glädjande givet att många hushåll, likt föregående år, har haft svagare ekonomi till följd av höga räntor och inflation. Vi ser en tillväxt mot föregående år både på boendeintäkter och på on-site-produkter

Denna information är sådan som First Camp Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 augusti 2024 kl 08:00