First Camp/United Camping publicerar årsredovisning för 2020

Årsredovisning och årsberättelse för United Camping AB, med varumärket First Camp, för 2020 har publicerats 28 april. I årsberättelsen ingår en beskrivning av campingmarknaden, en sammanfattning av First Camps hållbarhetsarbete och VD:s sammanfattning av året.

Som tidigare kommunicerats summerade bolagets intäkter under året till 378 MSEK, vilket var 1 procent sämre än 2019 (inklusive förvärvseffekter) och 16 procent sämre exklusive förvärvseffekter och statliga stöd, till följd av Covid-19-pandemin. Bolaget tog marknadsandelar under året.

Tack vare bolagets arbete med att snabbt ställa om kostnaderna minskade den justerade EBITDA-marginalen bara marginellt till 22 procent. Total  pro forma justerad EBITDA för året uppgick till 83,4 MSEK.

2020 var ett speciellt år för hela resebranschen och jag vill rikta ett stort tack till alla våra medarbetare som gjorde ett fantastiskt jobb trots svåra förutsättningar. Glädjande nog blev Covid-19-pandemins påverkan på vårt finansiellt resultat betydligt mindre än för många andra resebranscher, och vi visade att vi har stor flexibilitet i vår kostnadsbas. Camping är ett pandemisäkert boende, där gästerna bor separat och tar sig till campingplatsen i egna fordon. Trots ett hack i kurvan under fjolåret är vi fortsatt övertygade om att campingbranschen går en mycket ljus framtid till mötes”, säger Johan Söör, VD för United Camping AB och First Camp.

Dokumenten finns att läsa här: www.corporate.firstcamp.se/investerare/finansiella-rapporter/

Göran Meijer, CFO, First Camp

Johan Söör, CEO, First Camp

Om First Camp

First Camp är Skandinaviens största och ledande koncern inom camping. Verksamheten bedrivs idag på över 45 destinationer från svenska Boden i norr till danska Frigård i söder.