Ledningsgruppsförändringar i First Camp

First Camp, Skandinaviens största campingkedja, fortsätter satsa och inrättar en ny roll som Chief Technology Officer, CTO. Adam Fall, idag CIO på buss- och tågoperatören Transdev, tillträder den nya rollen senast i juli 2023. Bolagets COO, Ola Enquist, går vidare till nytt uppdrag och till tillförordnad COO har utsetts Benita Jonsson, idag regionchef för region Syd i First Camp.

First Camp-koncernen har de senaste åren etablerat sig som en av de ledande campingkedjorna globalt när det gäller digital utveckling, med bland annat AI-baserad teknologi för marknadsföring och prissättning och förvärvet av Jesperhus Feriepark som har Danmarks största YouTube-kanal för barnfamiljer. Vi ser många spännande möjligheter även framöver och därför inrättar vi nu en ny roll som CTO. Intresset har varit stort och vi är väldigt glada över att ha kunnat rekrytera Adam till den nya rollen, med hans kombination av både strategisk och operativ förmåga och hans solida bakgrund inom IT och tech från flera branscher”, säger First Camps koncernchef Johan Söör.

Adam Fall kommenterar:

”First Camp har en väldigt spännande position utifrån både vision och digitalisering. Jag ser mycket fram emot att ansluta till teamet som CTO för att bidra till fortsatt digital utveckling och den bästa möjliga upplevelsen för First Camps gäster”.

Adam är civilingenjör i teknisk fysik från Linköpings Tekniska Högskola, bosatt i Stockholm och har en bakgrund från bland annat Transdev, Praktikertjänst, medtech och konsultverksamhet.

Parallellt har Benita Jonsson tillsatts som tillförordnad COO den 24 januari. Rekrytering för en permanent lösning kommer att påbörjas inom kort.

Det känns väldigt bra att Benita tackat ja till att gå in som tillförordnad COO vilket också säkrar stabilitet och fortsatt tydlig kurs framåt mot kommande sommarsäsong. Benita har de senaste åren levererat starka resultat i vår region Syd, och står dessutom för ett väldigt uppskattat ledarskap. Jag vill samtidigt tacka Ola Enquist för hans insatser under en intensiv period de senaste åren”, säger Johan Söör.

Benita Jonsson kommenterar:

”Jag är så stolt och glad över att ha fått förtroendet att leda hela vårt First Camp Operationsteam på den fortsatta resan mot positionen som världens ledande campingkedja! När jag klev ombord som regionchef på First Camp hösten 2020 bestod kedjan av 43 destinationer i Sverige och Danmark. Sedan dess har vi växt med ytterligare 20 destinationer i Sverige, Danmark och nu även Norge! Vi har utvecklat våra operativa processer, konceptualiserat våra arbetssätt och förstärkt vårt ledarskap. Jag ser med stor tillförsikt fram emot den fortsatt tillväxtresan och att bidra med min tvärvetenskapliga kompetens med såväl operativa som strategiska styrkor.”

Benita har studerat vid civilingenjörsutbildningen i kemiteknik på Lunds Tekniska Högskola och har läst humanekologi på kandidatnivå på Lunds universitet. Hon rekryterades till First Camp 2020 och har en bakgrund inom hemelektronikkedjor.