Uppdatering gällande effekter av Covid-19 på First Camp

First Camp följer utvecklingen noga angående Covid-19 och har vidtagit åtgärder för att reducera kostnader och investeringar, samt för att skapa större flexibilitet i kostnadsstrukturen. Samtidigt bör det betonas att högsäsongen för camping börjar först vid midsommar. Covid-19-frågan har påverkat First Camps bokningsingång negativt under vecka 11-12, men mindre än i många andra resebranscher. First Camp håller destinationerna öppna som planerat.

Med anledning av Covid-19-situationen har First Camp vidtagit ett antal kraftfulla åtgärder. Det gäller exempelvis möjlighet till full flexibilitet med säsongsanställningar, och ett stort antal åtgärder inom icke-brådskande fastighetsunderhåll har stoppats. Beroende på utvecklingen av bokningsläget kan ytterligare åtgärder vidtas som ger en betydande kostnadsreduktion för de omsättningsmässigt viktiga sommarmånaderna.

Samtidigt har First Camp också beredskap att möta en ökad efterfrågan från gäster som vill campa i Sverige och Danmark kommande sommar. För närvarande är alla destinationer öppna som planerat, med undantag för tre destinationer i Danmark där inomhusbad hålls stängda till åtminstone 13 april, i enlighet med direktiv från danska myndigheter.

Information kring First Camps säsongsvariationer och bokningsläge:

• I nuläget kan särskilt mars och april (vanligtvis cirka 7 procent av årets intäkter) väntas påverkas negativt, huvudsakligen till följd av de reserestriktioner mellan länder som i nuläget gäller till mitten av april i både Sverige och Danmark.
  • Campingmarknadens högsäsong börjar först vid midsommar. Juni-augusti står typiskt sett för knappt 70 procent av First Camps samlade omsättning under ett år.
  • Vanligtvis bokas i genomsnitt cirka 65 procent av boendet under den sista månaden före gästens ankomstdatum.
  • I nuläget är cirka 100 miljoner SEK bokat i logiintäkter för resten av 2020, vilket är en normal nivå vid denna tidpunkt på året.
  • First Camps nyförsäljning den senaste veckan (vecka 12) var cirka 50 procent lägre än motsvarande vecka 2019, vilket är en lägre minskning än för många andra aktörer i resebranschen. Även justerat för avbokningar ökade den totala nettobokningsvolymen för året under veckan.

Likviditetsmässigt ligger First Camp på en nivå som är normal för den här tiden på året, och har genom Nordea en kreditfacilitet på totalt 125 miljoner SEK varav cirka 25 miljoner SEK är utnyttjade.

–  Vi ser allvarligt på Covid-19-situationen och följer utvecklingen noga eftersom situationen kan ändras snabbt. Vi följer myndigheternas rekommendationer och har bland annat infört mer noggranna städrutiner på våra destinationer för att öka våra gästers och medarbetares trygghet. En unik fördel med camping är dock att gästen har sitt eget boende, oavsett om det är husvagn, husbil eller stuga. Från våra gäster får vi väldigt positiva signaler och det finns ett stort intresse för att campa i Sverige och Danmark kommande sommar. Om myndigheterna inför begränsningar kring att resa inom landet har vi en fördel av att vara en stor kedja med 39 campingar i Sverige, från Luleå i norr till Malmö i söder, och 5 campingar i Danmark, säger First Camps VD Johan Söör.

Denna information är sådan information som United Camping AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande av nedanstående personer den 25 mars 2020 kl. 17:30 CET

Johan Söör, VD, First Camp

Göran Meijer, CFO, First Camp

Om First Camp

First Camp är Skandinaviens största och ledande koncern inom camping. Verksamheten bedrivs idag på över 40 destinationer från Luleå i norr till danska Lakolk i söder.