Analyst Group publicerar uppdaterad aktieanalys avseende First Venture

Under fredagen den 2 september 2022 publicerade Analyst Group sin aktieanalys avseende First Venture Sweden AB efter halvårsrapporten 2022. I analysen pekar Analyst Group på en aktiekurs mellan 6,54 – 8,41 kr/aktie i ett base- respektive ett bull-scenario.

I sin analys pekar Analyst Group bland annat på att First Ventures starka managementteam, erfarna storägare och investeringsstrategi med lönsamma resultat tillsammans ”ingjuter förtroende i ledningens förmåga att skapa aktieägarvärde framgent” samt att First Venture har en ”attraktiv värdering sett till substansvärdet”.

Vidare konstaterar Analyst Group att det rådande marknadsläget är gynnsamt; ” Den turbulenta marknaden och inledning på halvåret har, sammantaget, minskat värderingarna i många lämpliga investeringsobjekt. Då Bolagets noterade innehav utgör cirka 34,5 % av det totala värdet medför detta en fördelaktig ställning för att kapitalisera på rådande marknadsläge, med tanke på Bolagets starka kassa om cirka 56,7 MSEK, vilket innebär att det finns en substantiell andel av kassalikviditet som innebär det att det finns en säkerhet i Bolaget utifrån nuvarande värdering”.

Läs hela analysen här.

First Venture investerar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet. Bolaget
investerar i både onoterade och noterade tillväxtbolag och är en långsiktig, aktiv ägare med ett nära samarbete med entreprenörsteamen i portföljbolagen. Bolaget har sitt säte i Stockholm.

Certified Advisor är Redeye AB+46 8 121 576 90; E-post: certifiedadviser@redeye.se