First Venture publicerar månadsbrev för december

I First Ventures månadsbrev belyser vi specifika nyheter under den gångna månaden.

NYHETER FRÅN MÅNADEN SOM GÅTT

• First Venture: Analyst Group släpper uppdaterad aktieanalys avseende First Venture.
  • Kiliaro: Nytt samarbete avseende förinstallationer och intresse från internationella sportklubbar.
  • Humble: Uppköpsintresse får kursen att stiga.
  • Alelion: Tredje året med stark tillväxt och goda utsikter för 2023.
  • Mindforce Game Lab presenterar på Umeå Tech Arena

ANALYST GROUP SLÄPPER UPPDATERAD AKTIEANALYS AVSEENDE FIRST VENTURE

Analyshuset Analyst Group (”AG”) släppte under december en uppdaterad aktieanalys i vilken AG konstaterade att det rådande marknadsläget skapar möjligheter.

I sitt basscenario estimerar AG ett värde per aktie om 5,73 kr. Estimatet bygger, enligt AG, på en kombination av starkt managementteam, erfarna ägare, en solid investeringsstrategi och en i dagsläget attraktiv värdering.

Läs analysen i dess helhet här.

KILIARO: NYTT SAMARBETE OCH INTRESSE FRÅN INTERNATIONELLA IDROTTSKLUBBAR

Kiliaro fortsätter sin tillväxtresa och kunde i december avslöja två stora nyheter för verksamhetsåret 2023.

Bolaget har dels ingått i ett partnerskap med mobiltelefontillverkaren Omix Mobile. Samarbetet kommer innebära att Kiliaro når ytterligare 600 000 användare under 2023 genom att komma som förinstallerad fotoapplikation i Omixs mobiltelefoner. Omix har positionerat sig som en av de främsta aktörerna inom mobilfotografering och är därmed en strategiskt bra partner för Kiliaro.

Läs mer om partnerskapet med Omix här.

Vidare meddelade Kiliaro att man under det fjärde kvartalet haft långt gångna dialoger med ett antal stora internationella idrottsklubbar avseende partnerskap. Inom kort kan det första partnerskapet komma att presenteras som det första av många partnerskap med välrenommerade klubbar runt om i världen. Genom samarbetet med idrottsklubbarna får Kiliaro tillgång till miljontals fans, klubbarnas storstjärnor och starka marknadskanaler.

Läs mer om nyheten avseende idrottsklubbar här.

HUMBLE: UPPKÖPSINTRESSE FÅR KURSEN ATT STIGA

Nyhetssiten Breakit fångade dagen före julafton upp nyheten om att Humble blivit uppvaktat av en aktör som haft för avsikt att lägga ett bud på Humble-koncernen.

I sin artikel konstaterar Breakit att Humble steg med med 7-8 procent under den inledande handeln på Stockholmsbörsen fredagen 23 december samt att det bakom uppgången hittas ett pressmeddelande som bolaget skickat dagen innan efter börsens stängning.

“Humble Group har under hösten varit i långtgående diskussioner och process med ett internationellt riskkapitalbolagbeträffande ett potentiellt offentligt uppköpserbjudande avseende förvärv av samtliga aktier i Humble. Intressenten och vissa aktieägare i Humble har inte kommit överens om priset för det potentiella uppköpet och diskussionerna med intressenten har nu avslutats”, skrev Humble.

Läs Humbles pressmeddelande här.

Läs artikeln från Breakit här.

ALELION: TREDJE ÅRET MED STARK TILLVÄXT OCH GODA UTSIKTER  FÖR 2023

2022 har på många sätt varit ett turbulent år för många bolag inom tillverkningsindustrin, men när Alelion Energy Systems summerar året görs det med både stolthet och stark tilltro till fortsatt tillväxt.

Tidningen Svensk Verkstad konstaterar att Alelion har levererat ”tredje året med stark tillväxt” samt att bolagets orderbok för 2023 uppgår till ca 350 mkr, vilket bör jämföras med Alelions omsättning jan – sept 2022 som uppgick till ca 63 mkr. Även om 2022 varit ett rekordord för Alelion ser alltså 2023 ut att bli ännu bättre, särskilt mot bakgrund av de investeringar i produktionsanläggningen som bolaget genomfört under 2021 och 2022.

Läs artikeln i Svensk Verkstad här.

Mindforce Game Lab presenterar på Umeå Tech Arena

Mindforce Game Lab, med rötter i Skellefteå, valde ut som ett av tre bolag att presentera under Umeå Tech Arena. De hundratals deltagarna i publiken fick höra David Eriksson (CCO) förklara hur Mindforce utvecklar framtidens digitala terapier mot psykisk ohälsa genom en spännande kombination av beteendevetenskap, underhållning och gamification.

Mindforces teknik vänder sig till personer med depression och liknande diagnoser som genom spelet uppmuntras att äta, sova och aktivera sig vilket belönas i spelet. Mindforce tog tidigare i år in ca 28 mkr för att påbörja kliniska prövningar.

Se Mindforces presentation här.