First Venture Sweden AB tecknar aktier i Alelion Energy Systems AB till ett värde om cirka 15 Mkr

First Venture Sweden AB (publ) har tecknat aktier i Alelion Energy Systems ABs (publ) nyemission till ett värde om cirka 15 MSEK, motsvarande cirka 5 procent av aktierna, till en teckningskurs om 1,04 kr per aktie. Teckningskursen motsvarar en rabatt om ca 11,9 procent räknat på den volymviktade genomsnittskursen på Nasdaq First North Growth Market under handeln per 2021-11-30. Alelion Energy Systems AB är en heltäckande batterileverantör som erbjuder allt ifrån förstudier och design till drivande av certifieringsprocesser, optimering och montering. Genom sitt erbjudande möjliggör Alelion övergången till hållbar energi för sina kunder (www.alelion.com).

”Vi ser Alelion som en central aktör i omställningen till hållbar energi och är glada över att ha tilldelats en relativt stor del av den övertecknade emissionen. Alelion har redan idag ett starkt och brett erbjudande, och vi ser positivt på att emissionslikviden huvudsakligen kommer nyttjas till att tillvarata den prognostiserade efterfrågan, främst genom en ökad kapacitet på utvecklingsresurser och leveransförmåga samt en utökning av försäljningsorganisationen.” David Wendel, VD First Venture Sweden AB.

”Jag är både stolt och glad att ha fått First Venture som en av våra större och aktiva ägare. Vi har följt deras resa och framgångsrika investeringar under en längre tid och känner att de passar väl in i vår ägargrupp.” – Alf Blomqvist, styrelseordförande Alelion Energy Systems AB

Certified Advisor är Redeye AB+46 8 121 576 90; E-post: certifiedadviser@redeye.se