First Venture välkomnar InnoEnergy som ny delägare och strategisk partner i portföljbolaget Tribonex AB

First Venture Sweden AB (publ) (”First Venture”) och EIT InnoEnergy (”InnoEnergy”) har tillsammans tecknat aktier till ett värde om ca 13 mkr i Tribonex AB (”Tribonex”). Den ledande investeraren i den denna runda är InnoEnergy, en stor investerare inom innovationsarenan för hållbar energi. First Venture är fortsatt huvudägare i bolaget. Emissionen syftar till att skala upp verksamheten.

Det nya kapitaltillskottet kommer vid ett strategiskt viktigt ögonblick för Tribonex, som har gått från processutveckling till fullskalig industrialisering och implementering av sin nya Triboconditioning® ytbehandling för olika industri- och fordonstillämpningar. I nästa tillväxtfas siktar Tribonex på att utökat produktionskapaciteten både internt och genom produktionspartners och befästa lösningen för elfordonstillämpningar (EV) såväl som olika industrisektorer som hydraulmotorer, pumpar och verktygsmaskiner.

”Samarbete med strategiska investerare inom hållbar energisektor som First Venture och InnoEnergy ger oss inte bara resurser framåt för att etablera våra lösningar på marknaden, utan bekräftar också betydelsen och potentialen i vårt arbete i branschen. Vi ser stora möjligheter i den omställning som fordons- och andra industrier just nu genomgår i strävan efter effektivare lösningar men minimerad energiförbrukning och materialspill. Därför är vi mycket glada över att vi kommer till en position där vi kan göra en verklig skillnad genom att direkt leverera våra nya ytbehandlingar”. – Christian Kolar, VD och medgrundare Tribonex.

”Vi har under flera år följt Tribonex-teamets framsteg och vi är mycket imponerade av den accelererade efterfrågan i marknaden som drivs av deras senaste prestationer för att förbättra tekniken för att vara ännu mer skalbar och lämplig även för komponenter med komplexa geometrier, såsom växlar. Friktion och slitage är ett universellt problem i många branscher och representerar en enorm potential att minska koldioxidutsläppen. Att minska en del av det återstående gapet till 100% drivlineeffektivitet i elbilar och minska både förluster och felfrekvenser i vindkraftsturbiner är bara några få exempel där vi ser att Tribonex kan göra skillnad”. – Markus Berglund, Investment Manager InnoEnergy Stockholm.

”Vi är glada över att välkomna InnoEnergy som nya delägare och strategisk partner i Tribonex. Innovation och hållbarhet är en viktig hörnsten i vår investeringsstrategi vilket är en perfekt match med InnoEnergy:s inriktning och Tribonex som under det senaste året tagit starka steg framåt för att bli marknadsledande inom hållbara ytbehandlingar. Tillsammans med InnoEnergy är vi måna om att aktivt stödja och vägleda det starka Tribonex-teamet på dess lovande resa framåt”.  – Rune Nordlander, Tf VD och medgrundare First Venture.

Om Tribonex

Tribonex erbjuder kostnadseffektiva ytbehandlingar av mekaniska delar, för minimerad friktion och slitage, baserad på en unik och patenterad mekanisk-kemisk teknologi. Vi hjälper våra kunder inom fordons- och industrisektorn att bli mer hållbara genom att förbättra produktens prestanda genom minimerad energiförbrukning och ökad produktlivslängd. Vår kundbas stäcker sig från elfordonstillverkning till industriella maskin och systemtillverkare inom hydraulik, motorer, pumpar, generatorer, bergborrar, verktyg och många fler områden där bekämpning av friktion och slitage är av stor vikt. Ytterligare information finns på företagets hemsida; www.tribonex.com

Om InnoEnergy

InnoEnergy verkar i centrum för energiomställningen och är den ledande innovationsmotorn inom hållbar energi. De tillför den teknik, affärsmodellinnovation och färdigheter som krävs för att påskynda den gröna affären, framsteg mot Europas avkarboniserings- och återindustrialiseringsmål, samtidigt som energisäkerheten förbättras. InnoEnergy rankades som Europas främsta investerare inom cleantech 2022, utsågs 2023 till en topp 10 deeptech-investerare av Sifted, och erkändes globalt som den mest aktiva hållbara energiinvesteraren, InnoEnergy stödjer innovationer inom en rad områden. Dessa inkluderar energilagring, transport och mobilitet, förnybar energi, energieffektivitet, smarta nät och hållbara byggnader och städer, bland annat.

InnoEnergy är drivkraften bakom tre strategiska europeiska initiativ som inkluderar European Battery Alliance (EBA), European Green Hydrogen Acceleration Center (EGHAC) och European Solar Photovoltaic Industri Alliance (ESIA).

InnoEnergy grundades 2010 och stöds av European Institute of Innovation and Tecchnology (EIT), ett oberoende EU-organ som bildades 2008 för att driva innovation och entreprenörskap i hela Europa. Sedan starten har EIT InnoEnergy granskat mer är 7 000 nystartade företag, lanserat mer än 300 produkter på marknaden och övervakat sina portföljbolag som lämnat in över 370 patent. Idag har EIT InnoEnegy ett 200+ starkt team med kontor över hela Europa och i Boston, USA. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.innoenegy.com

Rune Nordlander, tf VD medgrundare First Venture Sweden AB
Tel: +46 733 89 68 27
E-post: rune.nordlander@first-venture.se