Ökat engagemang från stora aktieägare och förslag på nya styrelseledamöter

First Venture har som tidigare meddelats kallat till extra bolagsstämma med syfte att ombilda styrelsen. Kallelsen kommer efter ett önskemål från Rutger Arnhult, största enskilda aktieägare i First Venture, som ser en fortsatt stor potential i investeringar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet och som vill öka sitt engagemang i bolaget genom att välja in Johan Varland och Erik Borgblad i bolagets styrelse.

Rune Nordlander, medgrundare till First Venture, och Jan Petersson som kom in i styrelsen i samband med noteringen kliver av sina styrelseposter i samband med detta. Jan Petersson kommer vara fortsatt engagerad i First Venture som rådgivare och Rune Nordlander kommer vara fortsatt operativ i bolaget.

”Från hela styrelsen vill jag tacka Jan och Rune för deras förtjänstfulla arbete under sin tid som styrelseledamöter i First Venture. De har bidragit med många värdefulla insikter och perspektiv i styrelsearbetet. Vi är väldigt glada och tacksamma att Jan Petersson kvarstår som rådgivare och att Rune kvarstår som operativ och aktiv i bolaget även framåt. De har bidragit med mycket värdefulla insatser under sin tid som styrelseledamöter” säger Peter Werme, styrelseordförande First Venture.

”Vi har en fantastisk ägarbild med några av Sveriges mest profilerade investerare, bland annat Rutger Arnhult, Håkan Roos och familjen Tham, samt en stor mängd privatsparare. Det engagemang våra aktieägare visat är inte bara en validering av vår investeringsfilosofi utan även en viktig del i First Ventures framtid. Vi glada och tacksamma för Rutgers engagemang i och intresse för investeringar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet. Vi har alltid haft en nära och givande dialog med våra större ägare och Rutgers fortsatta engagemang kommer vara en viktig del i vårt framtida arbete." säger David Wendel, VD på First Venture

Certified Advisor är Redeye AB