FirstVet kompletterar djurvård med e-handel

Report this content

FirstVet lanserar e-handel och utökar sitt tjänsteutbud till Sveriges djurägare. Genom att kombinera videosamtal till veterinärer med försäljning av relaterade produkter förkortas resan från kvalificerad rådgivning till effektiv egenvård. Samtidigt startas ett initiativ för fjärrdiagnosticering i samarbete med Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA.

För att erbjuda ett ännu mer komplett utbud inom djurhälsa lanserar den digitala veterinärtjänsten FirstVet i dag en e-handel i egen regi. Nu kan djurägare både få veterinärrådgivning via videosamtal och köpa rekommenderade produkter i samma tjänst. Lanseringen är ett viktigt steg på vägen för att realisera FirstVets målsättning att bli den naturliga kontaktpunkten för Sveriges alla djurägare.

– En stor del av de samtal som FirstVet tar emot varje dag resulterar i en rekommendation av receptfria artiklar. Med en egen e-handel kan vi nu både diagnosticera och vägleda till rätt produkter. Under mötet kan till exempel veterinären ta fram produktförslag som djurägaren sedan enkelt kan köpa i vår webbutik genom att klicka på länken i sin journal, säger Lars Martin Norviit, ansvarig för e-handeln på FirstVet.

Stort sortiment av hälsofrämjande produkter

Sortimentet i webbutiken är noga utvalt av FirstVets veterinärer. Fokus ligger på produkter som underlättar egenvård som exempelvis veterinärfoder, kosttillskott samt vård- och skötselprodukter som normalt finns på välsorterade veterinärkliniker. Utöver detta kommer FirstVet att tillhandahålla testkit för parasitundersökningar. Detta sker i samarbete med Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA.

– Förutom att sälja fysiska produkter kommer vi även att satsa på fjärrdiagnosticering. Först ut blir möjligheten att erbjuda parasitundersökningar för hund, katt och häst. Djurägaren köper ett testkit på FirstVet och tar ett träckprov som sedan skickas in till SVA för analys. FirstVet följer sedan upp resultatet och bistår djurägaren med ytterligare råd, säger Lars Martin Norviit, ansvarig för e-handeln på FirstVet.

E-handeln är öppen för alla djurägare oavsett om de är kunder i videotjänsten eller ej.

Lars Martin Norviit, Affärsutvecklingsansvarig

lm@firstvet.com

FirstVet är världens första digitala veterinärklinik, där djurägare enkelt kan få trygga råd från legitimerade veterinärer. Tjänsten grundades i Sverige 2016 och finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien samt Tyskland och sysselsätter 65 medarbetare och 250 veterinärer. I samarbete med 8 av 9 försäkringsbolag på den svenska marknaden erbjuder FirstVet kostnadsfria samtal till veterinär. Sedan 2021 driver FirstVet även en e-handel.