Svampförgiftning hos hund: Se upp för farorna under skogspromenaden

Report this content

Hösten närmar sig med stormsteg och vad passar då inte bättre än mysiga skogspromenader och svampplockning? Som hundägare gäller det dock att vara uppmärksam på att hundarna inte får i sig giftiga svampar under skogsturen. Den digitala veterinärtjänsten FirstVet listar därför här de giftigaste svamparna men också tips om vilka symptom du ska hålla utkik för och hur du ska agera vid en misstänkt förgiftning.

Under sensommaren börjar våra mest kända svampar såsom kantarell och karljohansvamp poppa upp i naturen. När du är i skogen med hunden på jakt efter skogens guld är det dock viktigt att hålla koll på vad den stoppar i sig. Svampar är generellt sett svårsmälta för hundar men de kan även vara ruttna eller i värsta fall dödligt giftiga. Det kan nämligen räcka med att en hund nosar eller slickar på en giftsvamp för att bli allvarligt sjuk.

Men vilka symptom ska man som hundägare hålla utkik efter? De vanligaste symptomen på svampförgiftning är kortvariga kräkningar och diarré cirka 30 minuter till tre timmar efter intag. Giftspindlingar (Cortinaria spp) ger dock symptom först efter några dagar. Även om skadorna visar sig senare påverkas dock njurarna direkt efter förtäring och då kan livshotande njursvikt redan vara ett faktum.

– Om du misstänker att din hund fått i sig giftsvamp ska du uppsöka veterinärvård så fort som möjligt. Eftersom tiden är avgörande är det viktigt att snabbt kunna identifiera vad det är för svamp som hunden har fått i sig. För att underlätta för veterinären kan det därför vara bra att ta bilder på platsen där svampen växer och att du tar med en svamp av samma sort som du misstänker att hunden har fått i sig. Då kan veterinären ta hjälp av svampexperter att identifiera svampen och på så sätt ge rätt behandling, säger Caroline Caldemar, chefsveterinär på FirstVet.

Giftiga svampar att hålla utkik efter

Förutom flugsvamp finns det många andra svampar som hundar kan må dåligt av. Gifthätting (Galerina marginata), skivlingar (Psilocybe spp) och trådingar (Inocybe spp) kan ge allvarliga förgiftningar hos hundar och bör därför behandlas snabbt hos veterinär. Röksvampar (Bovista spp, Lycoperdon spp.) är inte lika giftiga men kan orsaka hosta och lunginflammation om hunden råkar andas in sporerna. Vid misstanke om svampförgiftning är det viktigt att djuret snabbt får veterinärhjälp.

Hos Giftinformationscentralen och i Svampguiden finns både mer information och bilder på giftiga svampar.

Läs mer på FirstVets hemsida.

De farligaste giftsvamparna i Sverige:

• Röd flugsvamp (Amanita muscaria var. muscaria)
  • Brun flugsvamp (Amanita muscaria var. regalis)
  • Panterflugsvamp (Amanita pantherina)
  • Vit flugsvamp (Amanita virosa)
  • Lömsk flugsvamp (Amanita phalloides)
  • Toppig/orangebrun giftspindling (Cortinarius rubellus/orellanus)
  • Stenmurka (Gyromitra esculenta)

Rebecca Crusoe

Marknadschef FirstVet

rebecca@firstvet.com

Om FirstVet

FirstVet är världens första digitala veterinärklinik, där djurägare enkelt kan få trygga råd från legitimerade veterinärer. Tjänsten grundades i Sverige 2016 och har över 300 000 registrerade medlemmar. FirstVet finns idag i Sverige, Norge, Danmark, Finland samt Storbritannien och sysselsätter närmare 200 veterinärer. FirstVet samarbetar med åtta av nio försäkringsbolag på den svenska marknaden.