Fiskars Group utser James Brouillard till direktör för Terra-verksamheten och medlem i koncernens ledningsgrupp

Börsmeddelande

8.4.2020 kl. 15:00 (EEST)

Fiskars Group har utsett James Brouillard till direktör för Terra-verksamhetsenheten och medlem i koncernens ledningsgrupp. Han rapporterar till Fiskars Groups verkställande direktör Jaana Tuominen och tillträder sin post den 20.4.2020. Han kommer från MTD Products, som är en amerikansk tillverkare av trädgårdsmaskiner, där han ansvarat för produktsmarknadsföring och ledning av verksamhetssegment. Tidigare har han haft flera ledningspositioner i Ply Gem Industries och Electrolux.

”Jag är glad över att få önska James välkommen till Fiskars Group. Han för med sig värdefull expertis från globala konsumentvaruföretag och har en stark historia av att driva förändringar. James erfarenhet av internationell affärsverksamhet stöder väl våra ambitioner att bygga tillväxt”, sade Jaana Tuominen, verkställande direktör för Fiskars Group.

“Jag är ivrig för att jobba på Fiskars Group. Bolaget har kända varumärken, ett enastående löfte samt värden, som går väl ihop med mina egna. Jag väntar på samarbetet med det globala teamet för att bygga en starkare och bättre framtid, för att göra vardagen extraordinär”, sade James Brouillard.

Verksamhetsenheten Terra finns med i trädgårdar och ute i naturen – så att människor kan njuta av att sköta sina trädgårdar och av uteliv. Enheten består av koncernens trädgårds-, bevattnings- och utelivskategorier.

Som resultat av denna förändring, är Fiskars Groups ledningsgrupps sammansättning fr.o.m. den 20.4.2020 följande:

• Jaana Tuominen, verkställande direktör
  • Sari Pohjonen, ekonomidirektör & ställföreträdande verkställande direktör
  • Tina Andersson, direktör, konsumentupplevelser
  • Christian Bachler, EVP, BA Vita
  • James Brouillard, EVP, BA Terra
  • Risto Gaggl, direktör, leveranskedjan
  • Johan Hedberg, direktör, försäljning
  • Tuomas Hyyryläinen, EVP, BA Crea
  • Niklas Lindholm, HR-direktör
  • Maija Taimi, direktör för koncernkommunikation
  • Päivi Timonen, chefsjurist

Bild och CV av James Brouillard finns på: https://www.fiskarsgroup.com/sv/investerare/forvaltning/ledning/ledningsgruppen

Jaana Tuominen

Koncernkommunikation, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars Groups vision är att ha en positiv och hållbar inverkan på vår livskvalitet. Våra varumärken Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood är närvarande i människors vardagsliv – i hemmet, i trädgården och i utelivet. Det här ger oss ett tillfälle att göra vardagen extraordinär, idag och för framtida generationer. Fiskars Group sysselsätter cirka 7,000 människor i 30 länder och våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder. Fiskars aktier noteras på Nasdaq Helsinki (FSKRS). Besök www.fiskarsgroup.com för mer information och följ oss på Twitter @fiskarsgroup.