Fiskars inleder ett omstruktureringsprogram i Living-verksamheten

31.10.2018 kl. 8.15 EET

Fiskars inleder ett omstruktureringsprogram i Living-verksamheten

• Treårigt program för att transformera Living-verksamheten
  • Planerade initiativ för att förenkla och förstärka verksamheten, samt förbättra prestandan
  • Siktar på årliga inbesparingar på cirka 17 milj. euro när programmet har genomförts i sin helhet

Fiskars Group har idag inlett i Living-verksamheten ett omstruktureringsprogram, vars avsikt är att öka effektiviteten, minska komplexiteten samt accelerera den långsiktiga strategiska utvecklingen.

Med programmet siktar man på inbesparingar på cirka 17 milj. euro på årsnivå när programmet har genomförts i sin helhet. Inbesparingarna förväntas uppnås gradvis, så att största delen av inbesparingarna förverkligas i koncernbokslutet när programmet har avslutats, vilket förväntas ske per slutet av år 2021. De sammanlagda kostnaderna för det planerade programmet är cirka 40 milj. euro under åren 2018–2021 och kommer enligt planerna att bokföras som kostnader av engångsnatur.

”Vi har en familj av extraordinära varumärken i Living-verksamheten. Vi planerar att göra viktiga förändringar för att kunna fullt utnyttja den marknadsposition våra varumärken har. De planerade åtgärderna fokuserar på att förbättra effektiviteten samt minska komplexiteten. Med programmet bygger vi en solid grund för lönsam tillväxt, samt förbättrar våra varumärkens position, så att de kan verka och växa i detaljhandeln som förändras i en snabb takt”, sade Ulla Lettijeff, direktör för strategiska affärsenheten Living.

De planerade förändringarna innefattar en global optimering av detaljhandels- och distributionsnätverken, leveranskedjan samt organisationsstrukturen, och kommer främst att fokusera på English & Crystal Living -verksamheten, för att förbättra dess lönsamhet. Medan planeringsarbetet fortsätter kommer Fiskars Group att samarbeta med och engagera personalen och representanter för de anställda för att se till att de är väl informerade och konsulteras kring våra förslag. Processerna och tidtabellerna varierar från land till land.

År 2017 genomförde Fiskars Supply Chain 2017 -programmet, som fokuserade på att optimera den globala leveranskedjan i Europa och Asien. Programmet lanserades i september 2015 och innefattade då inte den produktions- och distributionsverksamhet, som hänförde sig till English & Crystal Living -verksamheten, som köptes i juli 2015.

Den strategiska affärsenheten Living erbjuder duknings- och inredningsprodukter samt presentartiklar i premium- och lyxklassen. Enheten består av verksamheterna English & Crystal Living och Scandinavian Living. I English & Crystal Living ingår varumärken som Waterford, Wedgwood, Royal Albert och Royal Doulton. I Scandinavian Living-verksamheten ingår varumärken som Iittala, Royal Copenhagen, Rörstrand och Arabia.

Webb- och telefonkonferens
En kombinerad webb- och telefonkonferens för analytiker och investerare gällande delårsrapporten för det tredje kvartalet och omstruktureringsprogrammet ordnas idag kl. 11.30 (EET). Konferensen hålls på engelska. För att delta i telefonkonferensen ber vi er ringa in 5–10 minuter i förtid. Deltagare har möjlighet att ställa frågor på engelska efter presentation. Presskonferensmaterialet publiceras skilt på www.fiskarsgroup.com.

Internationellt inringningsnummer: +44 (0) 2071 928000
Danmark: 32728042
Finland: 09 42450806
Frankrike: 0176700794
Tyskland: 06924437351
Norge: 23960264
Sverige: 08 50692180
USA: 16315107495

Bekräftelsekoden för konferensen: 1665279

Presentationen kan följas direkt på: https://engage.vevent.com/rt/fiskars/index.jsp?seid=51

En inspelning av webcasten kommer att finnas tillgänglig på bolagets webbsidor.

Personuppgifter som samlas in i samband med konferensen används inte för något annat syfte.

Därtill ordnar Fiskars en kapitalmarknadsdag i Helsingfors den 8.11.2018.

Jaana Tuominen

Chef för koncernkommunikation och samhällsansvar Maija Taimi, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars - Making the everyday extraordinary
Fiskars tjänar konsumenter och kunder världen över med internationellt kända varumärken som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood. I enlighet med vår mission att skapa en familj av ikoniska livsstilsvarumärken är Fiskars vision att påverka människors liv på ett positivt och hållbart sätt. Läs mera på vår webbplats www.fiskarsgroup.com