Fiskars planerar att avyttra sin europeiska krukverksamhet

13.9.2016 kl. 15.00 (EET)

Fiskars planerar att avyttra sin europeiska krukverksamhet

Fiskars Oyj Abp har ingått en överenskommelse om att sälja sin europeiska krukverksamhet Ebertsankey till Good(s) Factory BV, som är en medlem av Elho Group Ltd. Elho Group är en europeisk marknadsledare inom syntetiska krukor och tillhörande produkter.

Fiskarskoncernen fortsätter att simplifiera sina strukturer och öka fokus på vissa utvalda affärsområden och varumärken. Avyttringen, förutsatt att affärens sedvanliga villkor fullförs, ger Fiskars möjligheten ytterligare öka sitt fokus på sin kärnverksamhet och utvecklas som ett integrerat konsumentvarubolag.

Avyttringen förväntas inte ha en betydande inverkan på Fiskars Oyj Abp:s finansiella ställning eller resultat under 2016.

Elho Group är ett familjebolag med över 50 års erfarenhet inom tillverkningen av syntetiska krukor och tillhörande produkter, och har goda förutsättningar att investera i Ebertsankey och ge mervärde till kunder och konsumenter. Det är så väl Fiskars Oyj Abp:s som Elho Groups avsikt att slutföra affären och överföra verksamheten före slutet av 2016.

Media och analytikerkontakter:
Maija Taimi, chef för koncernkommunikation och samhällsansvar, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Fiskars århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.
Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter med globalt ansedda varumärken som Fiskars, Iittala, Gerber, Wedgwood och Waterford. Med ikoniska produkter, starka varumärken och global ambition är Fiskars mål att berika människors liv i hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är tillgängliga i mer än 100 länder och företaget sysselsätter cirka 8 700 människor i 30 länder. Fiskars är noterat på Nasdaq Helsingfors. www.fiskarsgroup.com