Samarbetet mellan Fiskars och SOS-Barnbyar fortsätter

Fiskars Oyj Abp               Pressmeddelande          12.6.2014

Fiskarskoncernen har förlängt sitt samarbete med SOS-Barnbyar i Finland genom en tvåårig överenskommelse. Genom samarbetet vill Fiskars stödja organisationens arbete och aktiviteter för barn som inte kan bo hemma och barn från familjer i svåra omständigheter.

Med samarbetet strävar Fiskars efter att erbjuda stöd till ungdomar som lämnar stödmiljön, alltså unga som flyttar från SOS-Barnbyar till sina första egna hem. En av stödformerna är “Fiskars startpaket för hem och kök”, som innehåller en grunduppsättning tallrikar, bestick, kok- och stekkärl m.m. för att hjälpa unga människor att skapa ett eget oberoende liv.

År 2013 donerade Fiskars sammanlagt 20 startpaket till ungdomar och deras nya hem. Som ett led i företagets 365-årsfestligheter som inleddes i höstas bidrog Fiskars till lokalsamhällets engagemang genom att fixa upp grönområden i SOS-Barnbyn i S:t Karins. I juni 2014 inbjöd Fiskars barn och vuxna från två SOS-Barnbyar i Finland att besöka Fiskars Bruk för en en rekreationdag.

”Under de här två åren som har gått har vi sett hur konkreta åtgärder har haft en positiv inverkan på flera unga liv. För de flesta av oss är det naturligt att få den första uppsättningen husgeråd från våra föräldrar eller far-/morföräldrar, men det är inte alla barn som har den möjligheten. Övergången mellan barndom och vuxenliv är svår för vem som helst och vår tanke med samarbetet är att ge stöd i den svåra perioden när de här unga människorna lämnar SOS-Barnbyar och ska stå på egna ben”, säger strategichef Max Alfthan.

Fiskarskoncernen och SOS-Barnbyar i Finland inledde sitt samarbete år 2012 och planerar att fördjupa samarbetet ytterligare som en del av Fiskars hållbarhetsprogram. ”Barnen - vår framtid” är ett av fokusområdena för Fiskars välgörenhetsarbete och som ett ansvarsfullt företag vill Fiskars bidra till de samhällen som bolaget fungerar i.

Max Alfthan, strategidirektör, tfn +358 204 39 52 62

SOS- Barnbyar
Den finländska SOS-barnbyföreningen, SOS-Lapsikylä ry, grundades år 1962 och är medlem i den internationella barnskyddsorganisationen SOS-Kinderdorf International. Organisationens uppgift är att hjälpa barn och unga att växa upp i en familj. SOS-Barnbyar bidrar öppna omsorgs- och fosterhemstjänster i SOS-Barnbyar och organisationens ungdomshus. Föreningen i Finland har ungefär 170 yrkeskunniga anställda.

Fiskars 365 - Århundraden av stolthet och passion för design. Varje dag.
Fiskars grundades år 1649 i Fiskars Bruk och är idag en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter säljs i mer än 60 länder och hjälper att lösa vardagliga problem och göra olika sysslor i hemmet, trädgården och ute i det fria lättare och roligare världen över - tack vare sin överlägsna design och funktionalitet. Fiskars är noterat på NASDAQ OMX Helsinki och gruppens omsättning var 799 milj. euro år 2013. Koncernens internationella varumärken är Fiskars, Iittala och Gerber. www.fiskarsgroup.com/365