Wedgwood planerar att minska produktionens komplexitet samt att fortsätta investeringar i hantverk, design och produktutveckling

20.3.2019 kl. 12:30 (EET)

•  Då konsument beteendet och verksamhetsomgivningen förändras, måste Wedgwood förbättra sin konkurrensförmåga för att säkra sin framtida tillväxt
  •  Enligt förslaget skulle produktionskapaciteten minska i Storbritannien – produkter av hög kvalitet, såsom Jasperware, produceras fortsättningsvis i England, och därmed förstärker hantverkskunskapen och varumärkets kärna
  •  Design, produktutveckling och global marknadsföring av produkter fortsätter i Storbritannien
  •  Idag påbörjas samarbetsförhandlingarna med personalen. Enligt förslaget kommer antalet arbetsplatser att minska med högst 145 arbetsplatser i Barlaston, Staffordshire

Wedgwood har idag berättat om planerna att minska komplexiteten i produktionen. Målet med förslaget är att förstärka affärsverksamheten samt förbättra dess konkurrensförmåga.

Enligt planen kommer produktionen i Barlaston att i fortsättningen fokusera på hantverksprodukter av hög kvalitet som är centrala för varumärket. Produktionen av övriga produkter övervägs och ifall de planerade förändringarna genomförs, kommer produktionen av vissa serviser att konsolideras till andra produktionsanläggningar. Därtill kommer restaurangverksamheterna i Barlaston att ses över i samband med dessa förändringar.

Målet med de föreslagna förändringarna är att stöda Wedgwoods kärnverksamhet. Ett team av skickliga hantverkare fortsätter producera handgjorda produkter i Barlaston. De för varumärket centrala verksamheterna, som design, produktutveckling och global marknadsföring, kommer att fortsätta i Barlaston, Storbritannien.

Enligt förslaget kommer antalet arbetsplatser att minska med högst 145 arbetsplatser i Storbritannien. På grund av planerna kommer samarbetsförhandlingarna med personalens representanter att påbörjas.

”Vårt säte i Barlaston är ett viktigt center för brittiskt hantverk och vi är engagerade i att utveckla det – både som Wedgwood-varumärkets hem och en turistattraktion. Eftersom marknaden förändras måste vi dock säkerställa att vår affärsverksamhet är på en stabil grund och att vi kan stärka vår marknadsposition”, sade Ulla Lettijeff, direktör för Living-verksamheten.

”De idag presenterade förändringarna är svåra, och vi gör dem inte på lätt grund. För affärsverksamheten är de ändå nödvändiga på lång sikt. Vi strävar till att på alla sätt stöda vår personal som är utsatta för möjliga förändringar.”

Förändringarna är en del av Living-segmentets omstruktureringsprogram som publicerades i oktober 2018. Programmets mål är att öka verksamhetens effektivitet, förenkla verksamhetens struktur samt accelerera den långsiktiga strategiska utvecklingen.

Koncernkommunikation, tfn +358 204 39 5031, communications@fiskars.com

Wedgwood
Wedgwood är ett ikoniskt brittiskt premium-livsstilsvarumärke, som grundades år 1759 av Josiah Wedgwood. Wedgwood värnar om principer för design, kvalitet och innovation, och skapar ikonisk jaspergods samt middagsserviser och teserviser i fin benporslin av högsta kvalitet och vackert utformade prydnader.

Fiskars Group
Fiskars Group betjänar konsumenter och kunder över hela värden genom internationellt kända varumärken som Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford och Wedgwood. Våra produkter finns tillgängliga i över 100 länder och vi har ca 7 600 människor i över 30 länder. Läs mera på vår webbplats www.fiskarsgroup.com.