Årets jordnära fåglar

Presmeddelande januari 2016
Oiva Toikkas fåglar för 2016 har fjädrar i jordiga färger och årets fågel, Harvest Puffball, är inspirerad av höstlika sädesfält. Anna och Mari är helt nya sorters fåglar i denna älskade kollektion.
Harvest Puffball, 2016 års fågel, är den tvåfärgade storasystern till Oiva Toikkas lilla och mycket omtyckta serie enfärgade fåglar, puffball-kollektionen. Harvest Puffballs fjädrar lyser i ljusbrunt och silver.  Färgerna är inspirerade av den finska sensommaren och dess böljande sädesfält. Fågeln finns i begränsad produktion under 2016.

Som vanligt följer årsägget och årskuben samma färgschema som fågeln. Som tidigare produceras en begränsad upplaga på 2000 numrerade kuber tillsammans med 750 numrerade ägg.

Under 2016 kommer två nya hönor ansluta sig till Birds by Toikka. De heter Anna och Mari. Anna, mamman, skyddar sin kyckling, Mari, under sina fjädrar. Fåglarna är kupolformade och den större skyddar kycklingen.
Birds by Toikka finns i butik från januari 2016.

För ytterligare information samt prisuppgifter se bifogat pressmeddelande.
Helena Pettersson
Fiskars Sweden AB
Mobile:  +46 (0) 76 721 76 29
Email:  helena.pettersson@fiskars.com