En klassiker återvänder

Pressinformation 2015.10.28
När bestickserien Scandia designades 1952 av Kaj Franck var de något av en revolution. Det skakade om befintlig design och satte en ny standard precis som Teema som designades av Franck samma år. Scandia blev en av de mest älskade vardagsklassikerna i finska hem. Nu återvänder kollektionen till Iittalas sortiment som en varaktig följeslagare av vardagsmiddagen.
Medan människor i det kontinentala Europa och i välbärgade skandinaviska länder använde silverbestick som standard, använde finländare, som hade fullt upp med att bygga upp landet efter kriget, enkla och robusta stålbestick producerade av lokala fabriker som Hackman och Fiskars.

Under 1950-talet förnyade Kaj Franck dukningen genom att krossa idén om kompletta, dekorativa middagsuppsättningar och ersätta dem med multifunktionella, kombinerbara och oumbärliga tallrikar i förenklad, enfärgad design. Att även tänka om när det kom till bestick var ett logiskt tillägg till enhetligheten. Han plattade till gaffelns tänder och skapade en kraftig bas för att göra det lättare att få upp ärtor och ris från tallriken. Skedens design blev rundare och djupare för att passa bättre till soppa, kaffeskeden fick en storlek som gjorde den användbar till mer än ett ändamål. I salladssetet var båda delar designade efter samma form för att säkerställa en kostnadseffektiv produktion. Kraftig struktur och linjer i handtagen bidrog till ergonomi och stabilitet.

Scandia skapades för finländarens praktiska vardagsbehov och under dess 40 år av produktion blev det ett av de mest populära och älskade besticken i Finland. Den dramatiskt annorlunda designen förnyade sättet som vardagsbestick designades och uppfattades på, efter Scandia blev denna typ av design modern, internationell standard. Scandia var Kaj Francks enda bestick; av tre olika modeller var det den enda som tog sig hela vägen till produktion.

Scandia finns i butik från januari 2016.

För ytterligare information och prisuppgifter se bifogat pressmeddelande