Höganäs Keramik låter fikastunden gå i Kullabygdens färger

Pressmeddelande juni 2015

Höstens nyheter i Höganäs Keramik har Kullabygden och dess kustnära färgskala som inspirationskälla. Det var i Kullabygden i Skåne som Höganäsmuggen kom till 1909. I bygden fanns den smidiga leran som hantverkarna behövde för att skapa tallrikar, skålar och krus. Här fanns även kolet som användes för att hetta upp ugnarna. Ursprunget till tankarna om Höganäs Keramik som den ultimata fikaservisen finns här – alla bruksföremålen tål och bevarar värme, som kaffe och te. Med åren har servisen blivit en del avden svenska fikastunden och få aktiviteter i vardagen är lika energi- och humörhöjande som den.

I höst lanseras Höganäs Keramik i två nya, moderna färger som liksom övriga fäger i serien är inspirerade avnaturen. Som en hyllning till dess födelseplats har färgerna fått namn efter Kullabygdens kust: basfärgen kiselgrå och accentfärgen sjögrön. Fina var för sig eller som ett komplement till de befintliga nyanserna

Den nya kollektionen, inspirerad avdet ikoniska Höganäskruset, skapades 2010 avdesigngruppen Front. Front är en avSveriges internationellt mest kända designgrupper och har premierats med flera prestigefulla designpriser. Deras design finns representerad på flera museer runt om i världen.

Sedan oktober 2014 är Höganäs Keramik en del avRörstrand och sortimentet fokuserar helt på fikastunden, som är så älskad av oss svenskar.

I Höganäs Keramik-servisen ingår totalt tio delar. Servisen finns i kulörerna vit blank, vit matt, grafitgrå, blå och äppelröd röd samt från och med hösten 2015 kiselgrå och sjögrön.

Rekommenderade utpriser:

Höganäs Keramik kiselgrå (9 delar)
Tekanna 1,5 liter, 799 kr
Kanna 0,5 liter, 299 kr
Stor skål, 1,5 liter, 299 kr
Liten skål, 50 cl, 139 kr
Skål med handtag, 35 cl, 199 kr
Temugg med träfat, 50 cl, 189 kr
Kaffemugg med träfat, 33 cl, 149 kr
Espressokopp med träfat, 129 kr
Assiett med kant, 20 cm, 119 kr

Höganäs Keramik sjögrön (3 delar)
Temugg med träfat, 50 cl, 189 kr
Kaffemugg med träfat, 33 cl, 149 kr
Assiett med kant, 20 cm, 119 kr

Finns i butik från september 2015

För högupplösta bilder klicka
här

För ytterligare information, kontakta:
Helena Pettersson, PR-manager
e-post: helena.pettersson@fiskars.com eller mobil 076-721 76 29

Produktlån sker via Trendgruppen PR
e-post showroom@trendgruppen.se eller tlf 08-23 00 21 (vxl).

Bilderna kan laddas ner från:
materialbank.fiskars.com
Användarnamn: tempuser
Lösenord: Piilopaikka

Besök oss gärna på vår hemsida
www.rorstrand.se