Ny grå färg i klassiska Alvar Aaltokollektionen

Pressinformation maj 2016
För att fira 80-årsjubileet för en äkta designikon lanserar Iittala en ny grå färg inom Alvar Aaltokollektionen. Den elegant rökiga nyansen fulländar Iittalas färgpalett för hösten och skapar en smakfull estetik i varje hem.

Början till den klassiska kollektionens fantastiska resa startade 1936 då Alvar Aalto visade upp en vas som tävlingsbidrag i Karhula-Iittalas tävling inom glasdesign. Hans tävlingsbidrag berörde någonting säreget och unikt med de böljande formerna som bröt mot dåtidens geometriska formspråk inom design. Dessutom lämnade Aalto det till iakttagaren att tolka vad objektet kunde användas till, vilket också bröt mot normerna.

Aaltos vas vann tävlingen och visades ett år senare upp på världsutställningen i Paris, en händelse som kom att bli en milstolpe för Aaltos internationella karriär. Resten är historia.

Tolkningarna kring varifrån Aalto fick inspiration till vasens organiska form är många. En av de vanligaste tolkningarna är att formen representerar Finlands 1000 sjöar och dess vackra strandlinjer. Aalto har dock förbryllat många genom namnet på tävlingsbidraget som han döpte till ‘Eskimåkvinnans skinnbyxa”. Huruvida namnet är baserat på en sann inspirationskälla eller enbart var på skoj är det ingen som vet.

Designikon
Sedan 1936 har Alvar Aaltokollektionen varit viktig för modern skandinavisk design och är idag Iittalas största och mest ikoniska serie. Men kollektionens storhet sträcker sig även utanför Skandinavien och räknas som en av de mest berömda glasserierna i världen.

Samtliga vaser i serien är tillverkade på Iittala glasfabrik, munblåsta av världens främsta glasblåsare. Tillverkningen av en vas kräver sju hantverkare, 12 arbetsstationer, 10 timmars arbetsprocess och     1100 °C. Det är med outtömlig stolthet som hantverkarna blåser liv i Alvar Aaltos böljande formspråk. Om och om igen.

Idag finns Alvar Aaltokollektionen i ett brett utbud av storlekar och färger. Vaserna är lika populära som gåva som att behålla själv. Kollektionen innehåller inte bara vaser utan även rostfria skålar, trätallrikar och lyktor. Tidigare i år lanserades färgen Smaragd i kollektionen och den nya grå färgen är ytterligare en hyllning till Aalto som en sann designhjälte. Färgen är tillgänglig i de mest populära storlekarna i kollektionen.

Alvar Aalto
Alvar Aalto (1898-1976) är ansedd som en av mästarna inom arkitektur och design. Han var en funktionalist som utvecklade sin personliga stil genom att kombinera rationell arkitektur med ett livfullt organiskt formspråk. Aaltos möbler för Artek och glaskollektionen för Iittala är några av de mest älskade inom designvärlden.

Martina Hansson
Fiskars Sweden AB
Mobile:  +46 (0) 76 721 76 29
Email:  martina.hansson@fiskars.com