Praktiska och lekfulla Plektra

Pressmeddelande 2015.05.28
Plektra-pallen designad av Ineke Hans är ett kärt tillskott till Iittalas
växande interiörssortiment. Plektra är en mångsidig hjälpreda för hemmet.
Stapelbara Plektra passar perfekt för vardagsbehoven, som ett sidobord vid soffan eller sängen, en stege för ditt barn eller som pall. De två olika höjderna bildar ett vackert par och blir ett bord i två nivåer. Hålet gör Plektra lätt att ta upp och förflytta.

Utrymmet vi bor på blir allt mindre, mer personligt och multifunktionellt och därför behövs små produkter för att underlätta livet på liten yta.  Det finns en stor efterfrågan efter möbler och saker som fyller flera funktioner.

“För mig finns det en praktisk sida där saker måste fylla sin funktion och en mental sida där produkter är ett uttryck eller en lisa för ditt sinne. Funktionalitet kan förlänga en produkts liv och bidra till dess hållbarhet”, säger designern Ineke Hans.

Plektra är det första samarbetet mellan Iittala och den nederländska designern Ineke Hans, känd för sitt experimentella men samtidigt enkla och karakteristiska formspråk.

Det finns tre olika Plektra att välja mellan, den lägre i gult och den högre i vitt eller plywood. Plektra är tillverkad i ett traditionellt finskt material, högkvalitativ björkfanér. Produkterna är tillverkade i Finland.