Fitbit köper träningsappen FitStar

Träningsarmbandet Fitbit köper upp FitStar som erbjuder videobaserad personlig träning via mobila enheter. Användare kan därmed få tillgång till ett skräddarsytt träningsprogram som utformats av legenden i amerikansk fotboll, Tony Gonzalez och yogaexperten, Tara Stiles.

Med FitStar utökar Fitbit sitt erbjudande av tjänster som motiverar människor att leva hälsosammare, mer aktiva liv. Med Fitstars personliga videoträning kommer Fitbits användare enkelt att få tillgång till individuellt anpassade träningsprogram som är både inspirerande och uppmuntrande.

– FitStar har skapat några av de mest populära och topprankade träningsapparna i världen och har en vision som är mycket lik Fitbits. Köpet av FitStar gör att vi kan erbjuda en skräddarsydd upplevelse baserad på människors personliga förutsättningar och även leverera förbättrade tjänster och coachning, säger James Park, VD och grundare av Fitbit.

FitStars användare kommer kunna synka sina träningspass i FitStar med Fitbit för att se hur den personliga träningen eller yogan påverkar den övergripande hälsan. Snart kommer Fitbits användare att kunna skapa ett FitStar-konto genom att använda sitt Fitbit-konto. Använder du de nya modellerna Fitbit Charge HR eller Fitbit Surge som är utrustade med Fitbit:s kontinuerliga pulsmätning, PurePulse kommer FitStars användare snart kunna se sina pulstrender under sina FitStar-pass.

– Fitbit var det första aktivitetsarmbandet som FitStar integrerades med för över två år sedan, så FitStar har haft lång tid att lära känna oss och vi har insett att vi har en gemensam vision om hur den digitala träningen bör utvecklas. Genom att kombinera våra styrkor kan vi expandera tillsammans för att fler människor ska nå sina hälso- och träningsmål, säger Mike Maser, FitStar:s VD och grundare.

Peter Groom, Sales Director Northern Europe, +44 (0) 7818 003656
Björn Mogensen, Oxenstierna & Partners, 0708-184298

Om FitStar
FitStar:s uppdrag är att bygga en digital hälsa- och träningsplattform för att inspirera människor att leva ett hälsosammare liv. Sedan bolaget grundades 2012 har man fått stöd av flera framstående investerare, bland annat Google Ventures och Trinity Ventures. Apparna FitStar Personal Trainer och FitStar Yoga har haft över tre miljoner mobila nedladdningar, med användare i 195 länder. FitStar är baserat i San Francisco. För den senaste informationen och pågående uppdateringar, besök http://www.fitstar.com eller följ FitStar på Facebook och Twitter.

Fitbit utvecklar produkter som registrerar hälsa och träning och inspirerar människor att leva ett hälsosammare, mer aktivt liv. Som ledande aktör inom den snabbt växande kategorin hälsa och träning består Fitbits sortiment av prisbelönta produkter inklusive Fitbit Surge, Fitbit Charge HR, Fitbit Charge, Fitbit Flex, Fitbit Zip och Fitbit One samt smartvågen Fibit Aria. Fitbits produkter säljs av mer än 45 000 butiker i 54 länder och huvudkontoret ligger i San Francisco.