Fitbit lanserar Aria 2 - en smart våg med Wi-Fi

Idag lanserar Fitbit sin smarta Wi-Fi- våg, Aria 2. Den ska hjälpa dig att följa samt förstå ditt hälsotillstånd med data som går att läsa av i Fitbit-appen.

Fitbit, globalt marknadsledande inom wearables, lanserar idag nya Fitbit Aria 2™, en Wi-Fi smartvåg som du enkelt installerar via din smartphones Bluetooth. Aria 2 hjälper dig att mäta och förstå din kroppssammansättning såsom vikt, kroppsfett i procent, muskelmassa och BMI.1 Genom att synkronisera din data från Aria 2 med Fitbit-appen samlar du all statistik på ett ställe. På så sätt blir det enklare för dig att se dina framsteg och resultat. Aria 2 är tillgänglig för förköp idag och kommer ut i butik i oktober 2017.

- Genom att kombinera användning av app, aktivitetsarmband och våg lyckas våra användare allra bäst om man vill gå ner i vikt. 70 procent av alla Aria-användare går ner i vikt under de första sex månaderna. Aria 2 kompletterar nu Fitbit-familjen och ger dig ännu ett verktyg för att hålla dig uppdaterad samt hjälpa dig att uppnå dina mål säger Jon Oakes, produktchef på Fitbit.

Förenklad användning, mer exakt och elegant design
Fitbit Aria 2 har nu blivit mer exakt, enklare att använda och fått ett förbättrat gränssnitt för att du snabbare ska kunna komma igång med din hälsoresa:

Noggrannhet: Din vikt och kroppssammansättning mäts nu mer exakt. Du läser av dina framsteg i Fitbit-appen och ser ifall du bygger muskler, bränner fett och uppnår dina långsiktiga resultat.

Snabb och smidig installation: Använd din telefons Bluetooth-anslutning för snabb och enkel installation. Statistiken synkroniseras automatiskt till Fitbit-appen.

Förbättrad och modern design: Med en slående elegant profil och en ljus skärm för att visa din statistik innehåller det uppdaterade gränssnittet nu personliga ikoner och hälsningar för att öka din motivation

Stödjer flera användare: Aria 2 känner igen åtta olika användare, men du behöver inte oroa dig för att familjemedlemmar eller vänner ska se din statistik - all din data förblir privat.

Få en helhetsbild av din hälsa
En av de största fördelarna med att mäta din vikt med Aria 2 är att den fungerar smidigt ihop med alla Fitbit-enheter samt Fitbit-appen. Du får en överblick av din träning, sömn, puls, kost, vikt och utveckling över tid. Om du vill kan du även logga ditt matintag och använda kalori-coachningen för att i realtid se hur många kalorier du bränner samt konsumerar. Du kan också jämföra ditt matintag och fysiska aktivitet mot din viktutveckling för att hålla dig på banan mot dina mål.

- Med en helhetsbild i appen kan du skapa en mer målmedveten plan och få djupare förståelse för sambandet mellan statistiken du ser på vågen och datan på handleden. På det sättet blir det enklare att uppnå och behålla långsiktiga resultat, säger Dr. David Katz, näringsexpert på Fitbit Advisory Panel.

Fitbit-appen hjälper dig att nå dina mål:
Personliga mål: En steg-för-steg-guide hjälper dig att skapa mål baserade på insikter från din insamlade Fitbit-data. Denna data har visat att majoriteten av alla Aria-användare som väger sig dagligen och har satt upp ett viktminskningsmål, kommer att gå ner i vikt de första 3 månaderna. 2

Peppande Community: Använd den nya Community-sektionen i Fitbit-appen för att gå med i grupper med likasinnade personer med samma mål som du. Här kan du få tips och inspiration på din väg mot en bättre hälsa. Samla märken när du når milstolpar, dela dina resultat i ditt flöde, eller utmana dig själv, dina vänner och familj för mer träningspepp.

Guidade hälsoprogram: Med nya programmet "Kick Your Sugar Habit" (lanseras senare i år) får du anpassad vägledning och tips under fyra veckor, för att minska ditt sockerintag och få mer hälsosamma kostvanor. Ytterligare tränings-, närings-, hälso- och sömnprogram kommer att lanseras under nästa år.

Du kan också synkronisera din data från populära appar som ”MyFitnessPal” m.fl. med Fitbit-appen, så att du kan samla alla delar av din hälsa och kost.

Pris & tillgänglighet
Fitbit Aria 2 är tillgänglig i svart och vitt på Fitbit.com för 1299 SEK. Aria 2 kommer att finnas i butiker från och med oktober 2017.

Idag lanseras även Fitbit Ionic, Fitbit Flyer och den nya premiumguiden och coaching-erbjudandet. Se alla pressmeddelanden och bilder på www.fitbit.com/press.

Josefine Månsson, Andréasson PR, mob: 073-074 90 60, e-post: josefine.mansson@anpr.se

Om Fitbit, Inc. (NYSE: FIT)
Fitbit hjälper människor att leva hälsosammare och mer aktiva liv genom att förse dem med data, inspiration och guidning för att nå sina mål. Som globalt ledande aktör inom wearables, designar Fitbit produkter och upplevelser som ger motivation för vardaglig träning. Fitbits innovativa och populära aktivitetsarmband är Fitbit Surge®, Fitbit Blaze™, Fitbit Charge 2™, Alta HR™, Alta®, Fitbit Flex 2®, Fitbit One®, Fitbit Zip®, smarta sportklockan Fitbit Ionic™, trådlösa hörlurarna Fitbit Flyer™, Fitbit Aria® samt Wi-Fi-vågen Fitbit Aria 2™. Fitbits produkter säljs av 55 000 återförsäljare i 65 länder världen över. Fitbit-plattformen drivs av ett av världens största sociala träningsnätverk med hälso- och fitnessdata, och ger personliga erfarenheter, insikter och vägledning genom ledande programvara och interaktiva verktyg, inklusive Fitbit- och Fitbit Coach-apparna, guidade hälsoprogram och Fitbit OS för smartklockor. Fitbit Health Solutions utvecklar hälsolösningar som är skapade för att öka engagemang, förbättra hälsoeffekterna och ge en positiv utdelning för arbetsgivare och dess hälsoprogram.

Fitbit och Fitbit logotypen är varumärken och/eller registrerade varumärken som tillhör Fitbit, Inc. i USA och i andra länder. Fler Fitbit-varumärken kan hittas på www.fitbit.com/legal/trademark-list.  Alla tredje-parts varumärken, servicemärken och produktnamn tillhör sina respektive ägare.

This press release contains forward-looking statements, within the meaning of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, that involve risks and uncertainties including, among other things, statements regarding the future retail availability of Fitbit Ionic, including any special edition devices and accessories, as well as the future availability of the Fitbit app software development kit, Fitbit Studio, Fitbit App Gallery and available apps, and other product features described in this release, including Fitbit Pay and the relative SpO2 sensor. These forward-looking statements are only predictions and may differ materially from actual results due to a variety of factors, including the effects of the highly competitive market in which we operate, including competition from much larger technology companies; any inability to successfully develop and introduce new products, features, and services or enhance existing products and services; product liability issues, security breaches or other defects; and other factors discussed under the heading “Risk Factors” in our most recent report on Form 10-Q filed with the Securities and Exchange Commission. All forward-looking statements contained herein are based on information available to us as of the date hereof and we do not assume any obligation to update these statements as a result of new information or future events.

1 Baserad på Fitbit-data från juni 2017.
2 Finns i Fitbits nya personliga guide och coachning som kräver prenumeration.

Jon Oakes, produktchef på Fitbit