• Fitbit/

Fitbit lanserar första Fitbit OS-uppdateringen för Fitbit Ionic – nya appar och en smartare upplevelse

Report this content

Fitbit App Gallery utökas nu med nya gratisappar från populära varumärken, Fitbit och utvecklare. Fitbit R&D lanserar Fitbit Labs-appar och klockdisplayer för att påskynda innovation samt motivera användarna och hjälpa dem till ett positivt beteendemönster. Fitbit och Deezer inleder också samarbete för att kunna erbjuda en global offline-musiktjänst till Fitbit Ionic under 2018.

Fitbit, global ledare inom “connected health and fitness”, lanserar idag den första uppdateringen till sin plattform Fitbit OS som ger en smartare och mer personlig upplevelse för Fitbit Ionic™-användare. Nu finns över 60 appar att använda, såsom 100+ klockdisplayer och en förbättrad prestanda. Fitbit introducerar också Fitbit Labs, ett Fitbit researchinitiativ som kommer att skapa nya innovativa appar och smarta klockdisplayer för att användarna ska motiveras och vilja förändra sitt beteende, och för att hjälpa företaget att påskynda nya idéer. Fitbit startar dessutom ett samarbete med Deezer, som är världens mest dynamiska, varierande och personliga musikstreamingtjänst. Detta för att kunna ge användare runtom i världen möjligheten att lyssna på musik direkt från handleden med Fitbit lonic under 2018. Användare som lägger till Deezerappen nästa år kommer att få tillgång till ett enormt musikbibliotek inklusive deras favoritspellistor, träningsmixar och Deezer´s signaturfunktion, Flow - en personlig spellista som kombinerar dataanalys och din aktivitet för att spela de låtar som användarna vill höra.1

- Ionic har fått positiva recensioner för sina ledande hälso- och träningsfokuserande funktioner, långa batteritid, plattformskompatibilitet m.m. Genom denna uppdatering förbättras upplevelsen med populära appar, smarta klockdisplayer och nya motivationsverktyg som hjälper dig att nå dina mål, säger Jon Oakes, produktionschef hos Fitbit. ”Det här är bara början – tillsammans med framtida förbättringar av Fitbit OS, har vi en oerhört engagerad global utvecklingscommunity som vill erbjuda ännu mer unika erbjudande till våra användare via Fitbit App Gallery”.

Anpassa med appar och klockdisplayer i olika kategorier
Upptäck gratisappar från populära varumärken med ett brett utrymme av kategorier som ger dig ett enkelt och effektivt sätt att interagera med din enhet och ger bekvämlighet till ditt liv. Du kan dessutom välja bland nya appar och klockdisplayer för att anpassa utseende och känsla på din Ionic samt se aktuell information, som aktiva minuter, puls, spel, målutveckling, löparrytm, sömn eller väder.

Nya appar från populära varumärken tillgängliga för gratis nedladdning är:2

• Mat & dryck: Yelp, den ledande lokala guiden för att enkelt hitta de bästa och närliggande restaurangerna.
  • Hälsa & fitness:  GAME GOLF, ledande i mätning och analyser av prestationer i golf, hjälper till att förbättra ditt spel genom att ge exakta avstånd till ”green” och visualisera området runt hålet (kommer i slutet av året); och Surfline, det ledande rapporterings- och prognosföretaget för surfare som mäter vågor och väderförhållanden, så att du kan hitta de bästa vågorna (kommer i slutet av året).
  • Hem & IOT: Hue Lights, för att styra Philips trådlösa belysningssystem.
  • Nyheter: Flipboard, med nyheter för alla intressen och snabbt kan ta del av det senaste inom hälsa och fitness; och The New York Times, den globala dagstidningen för att enkelt ta del av aktuella nyheter.
  • Resor & Transport: TripAdvisor, världens största resesida, för att enkelt upptäcka restauranger och saker att göra i närheten (kommer i slutet av året); och Uber via Fitbit som ger dig en snabb och pålitlig transport på några minuter, visar din körstatus och ger dig tillgång till dina reseuppgifter (kommer i slutet av året); och United Airlines, ett av världens största flygbolag, ger dig tillgång till boarding-pass och kontrollerar flygstatus (kommer i slutet av året).

I januari förväntas en app till British Airways tillsammans med fler populära varumärken som läggs till kontinuerligt. Detaljerad information om varje ny app finns här.3

Mer motivation för globala användare med offline-musik, kommer under 2018:
Musik är ofta en stor del av ett träningspass, och genom ett nytt partnerskap med en internationell musiktjänst som Deezer kommer Fitbit-användare runt om i världen att kunna lyssna på sin favoritmusik, utan telefon (tillgänglig under 2018).

- Vare sig du ska springa snabbare, träna längre eller pusha dig själv lite till, ger musiken dig motivation som kan hjälpa dig att nå dina hälso- och fitnessmål. Vi är glada att samarbeta med Fitbit, ledare inom ”connected health and fitness”, för att få vår personliga offline -musiktjänst till deras stora internationella community", säger Riad Hawa, Global VP of Hardware Partnerships på Deezer. "Genom att sammankoppla Deezer med Fitbit Ionic kan användare runtom i världen lämna sina mobiltelefoner hemma och lyssna på sin favoritmusik från vårt stora bibliotek direkt från handleden."

Engagerad och växande community för utvecklare
Över 5000 utvecklare har anslutit sig till Fitbits nya ”developer community” och registrerat för SDK public beta. Dessutom har mer än 1000 utvecklare börjat bygga appar eller klockdisplayer på en Ionic smartwatch och utformar smarta interaktiva upplevelser för Fitbit-användare som regelbundet läggs till i Fitbit App Gallery.

Snabbare innovation med Fitbit Labs
Förutom de nya apparna som nämns ovan använder Fitbit Labs Fitbit Research & Development-teamets kompetens inom dataanalys och beteendevetenskap för att testa potentiella nya funktioner i form av experimentella appar och smarta klockdisplayer. Teamet har byggt upp smarta, insiktsfulla och motiverande upplevelser med hjälp av Fitbits utvecklingsprogram för programvara (SDK), vilket ger företaget ett högskaligt sätt att testa nya funktioner och analysera anonyma användardata samt påskynda utvecklingen av framtida teknologier.

Fitbit Labs appar och klockdisplayer är:

• Fitbit Pet, en serie klockdisplayer som hjälper dig att hålla dig aktiv genom att använda dina steg för att mata och ta hand om en virtuell hund eller katt
  • Mood Log, klockans smarta display kan mäta hur du mår och den observerar dina humörmönster över tid (kommer i slutet av året).
  • Tennis, mäter dina slag och ger dig en översikt över din spelarstil samt skiljer på dina slag med “backhand” och “forehand” vilket hjälper dig att förbättra ditt spelande (kommer i slutet av året).
  • Think Fast, ”task-switching”- spel som testar din mentala skärpa. Ger insikter som hjälper dig se effekten av en hälsosam livsstil på din prestation. (kommer senare i år).
  • Treasure Trek, hjälper till att motivera dig och hålla dig aktiv genom att ställa in ditt stegmål (kommer i slutet av året).

Mer information om Fitbit Labs appar och klockdisplayer finns här. Ytterligare appar och klockdisplayer från Fitbit Labs kommer att läggas till under 2018 och framåt.

- Under de senaste 10 åren har vi byggt en av världens största hälso- och fitnessdatabaser, och det har direkt bidragit till utvecklingen av några av våra mest insiktsfulla och innovativa funktioner, säger Shelten Yuen, forskningschef på Fitbit. "Med Fitbit Labs skapar vi en testplats som ger oss data och insikter som vi kan utnyttja för att få meningsfulla och effektiva hälso- och fitnessfunktioner att marknadsföra i framtiden - samtidigt som vi erbjuder spännande och motiverande upplevelser till våra användare.”

Bli motiverad via din handled:
Som ett av världens största sociala fitness-nätverk har Fitbit tagit ditt personliga nätverk till handleden med den nya Fitbit Leaderboard-appen. Nu kan du snabbt jämföra dina prestationer med dina vänner, familj eller kollegor och heja på dem direkt från din handled, samt ge motivation till dig själv.

Förbättrad användarupplevelse på enheten och ökad bekvämlighet
Slutligen ger uppdateringen till Fitbit OS snabbare interaktioner vid beröring och smidigare alternativ för Fitbit Pay ™. Nu kan du välja vilket kredit- eller betalkort du vill betala med, direkt från din handled. Förteckningen över deltagande banker har också utökats till att omfatta 25 banker över tre nätverk på 13 marknader, med fler länder och banker som rullar ut 2018. Se den regelbundet uppdaterade listan över anslutna banker på https://www.fitbit.com/fitbit-pay/banks.

Fitbit kommer att lägga till nya appar och klockdisplayer till Fitbit App Gallery under 2018 och framåt.

Presskontakt Fitbit Sverige
Josefine Månsson, Andréasson PR
Mob: 073-074 90 60
E-post: josefine.mansson@anpr.se

Om Fitbit, Inc. (NYSE: FIT)
Fitbit hjälper människor att leva hälsosammare och mer aktiva liv genom att förse dem med data, inspiration och guidning för att nå sina mål. Som globalt ledande aktör inom wearables, designar Fitbit produkter och upplevelser som ger motivation för vardaglig träning. Fitbits innovativa och populära aktivitetsarmband är Fitbit Surge®Fitbit Blaze™, Fitbit Charge 2™, Alta HR™, Alta®, Fitbit Flex 2®, Fitbit One®, Fitbit Zip®, smarta sportklockan Fitbit Ionic™, trådlösa hörlurarna Fitbit Flyer™, Fitbit Aria® samt Wi-Fi-vågen Fitbit Aria 2™. Fitbits produkter säljs av 46 000 återförsäljare i 78 länder världen över. Fitbit-plattformen drivs av ett av världens största sociala träningsnätverk med hälso- och träningsdata, och ger personliga erfarenheter, insikter och vägledning genom ledande programvara och interaktiva verktyg, inklusive Fitbit- och Fitbit Coach-apparna, guidade hälsoprogram och Fitbit OS för smartklockor. Fitbit Health Solutions utvecklar hälsolösningar som är skapade för att öka engagemang, förbättra hälsoeffekterna och ge en positiv utdelning för arbetsgivare och dess hälsoprogram.

Fitbit och Fitbit logotypen är varumärken och/eller registrerade varumärken som tillhör Fitbit, Inc. i USA och i andra länder. Fler Fitbit-varumärken kan hittas på www.fitbit.com/legal/trademark-list. Alla tredje-parts varumärken, servicemärken och produktnamn tillhör sina respektive ägare.

Följ oss på Facebook, Twitter och Instagram och dela din Fitbit-upplevelse!

Forward-Looking Statements
This press release contains forward-looking statements, within the meaning of the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, that involve risks and uncertainties including, among other things, statements regarding the future availability of apps and clock faces in the Fitbit App Gallery through the Fitbit OS platform, including those apps and clock faces created by Fitbit Labs, and the future availability of the Deezer streaming music service on Fitbit Ionic. These forward-looking statements are only predictions and may differ materially from actual results due to a variety of factors, including the effects of the highly competitive market in which we operate, including competition from much larger technology companies; any inability to successfully develop and introduce new products, features, and services or enhance existing products and services; product liability issues, security breaches or other defects; and other factors discussed under the heading “Risk Factors” in our most recent report on Form 10-Q filed with the Securities and Exchange Commission. All forward-looking statements contained herein are based on information available to us as of the date hereof and we do not assume any obligation to update these statements as a result of new information or future events.

1. Kräver Deezer Premium+ abonnemang.

2. Alla appar från populära märken kommer att finnas tillgängliga på engelska idag eller i slutet av året. British Airways, GAME GOLF,  Nest, Surfline, Uber, United Airlines- applikationerna kräver ett gratis konto hos varumärket för att använda funktionerna i appen på Fitbit Ionic. Fitbit Ionics batterilivslängd är upp till 5 dagar (varierar med användning, funktioner och andra faktorer), upp till 10 timmar med GPS eller musik.

3. Alla appar från dessa populära märken finns tillgängliga på engelska globalt där varumärket fungerar.

Taggar:

Citat

Jon Oakes, produktionschef hos Fitbit.