Fitbit samordnar insamling till Hjärt-Lungfonden

Som en del av lanseringen av aktivitetsarmbandet Fitbit Charge 5 gick Fitbit i Sverige samman med Hjärt-Lungfonden för att öka antalet anmälda till insamlingsloppet - Vi springer för forskningen. Utöver vinstpriser stod Fitbit för dubbla anmälningsavgiften för alla som anmälde sig via dem. Fitbits totala bidrag landade på 34 200 kronor.

- Vi är stolta över att bidra till Hjärt-Lungfondens livsviktiga arbete. Hjärthälsa är ett viktigt fokusområde för oss på Fitbit. Bland annat har vi utrustat vårt senaste aktivitetsarmband Charge 5 med en EKG-mätare*, som kan hjälpa användaren att upptäcka oregelbunden hjärtrytm och söka hjälp i tid, säger Lina Kjällström, nordisk marknadschef för Fitbit.

Som kommunikativ strategi inför loppet använde Fitbit sig av influencersamarbeten med profiler som frivilligt ville vara med och bidra. Bland annat ställde stora namn såsom Sandra Friberg och Pischa Strindstedt upp och spred information om loppet i sina kanaler. Inom bara några dagar fick Fitbit in flera hundra anmälda via ambassadörernas instagramflöden.

- Det är roligt att se hur väl våra samarbeten fungerar och hur mycket det finns att göra när det kommer till influencer marketing. Det är något vi kommer fortsätta ta med oss i våra kommunikationsstrategier framöver, säger Kjällström.

Det digitala loppet ägde rum söndagen 26 september och arrangerades runt om i hela landet. Fitbit samlade drygt en tredjedel av samtliga deltagare som landade på över 1 250 personer – och alla intäkter gick oavkortat till Hjärt-Lungfondens forskningsbidrag.

- Vi är glada att så många ville vara med och bidra till den livsviktiga forskningen. Det här är första året som vi anordnar insamlingslopp och det är fint att se hur många som vill kombinera motion med att göra en insats för andra, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

I Sverige drivs Fitbits kommunikation, varumärkespositionering och influencersamarbeten av pr-byrån StrandbergHaage, som står bakom lanseringskampanjen. Ansvariga för kontot är projektledaren Lisa Högkil och kundansvariga Jan Borg, vd på StrandbergHaage.

*Kommer i början av november

För mer information, kontakta:
Lisa Högkil, StrandbergHaage
lisa@strandberghaage.se

Om Fitbit
Fitbit hjälper människor att leva ett hälsosammare och mer aktivt liv genom data, inspiration och vägledning så att de enklare kan nå sina mål. Fitbit skapar produkter och upplevelser som ger motivation för vardaglig hälsa och träning. Fitbits produkter finns att köpa hos cirka 39 000 återförsäljare i fler än 100 länder. Fitbits mångsidiga och innovativa produktlinje inkluderar smartklockorna Fitbit Sense™ och Fitbit Versa™, aktivitetsarmbanden Fitbit Charge 5, Fitbit Charge 4™Fitbit Inspire 2™Fitbit Luxe™ samt barnklockan Fitbit Ace 3™.  I sortimentet finns även den smarta vågen Fitbit Aria Air.

Fitbits plattform ger personligt anpassade upplevelser, insikter och vägledning genom en ledande mjukvara och interaktiva verktyg, som Fitbits app och Fitbits operativsystem för smartklockor. Fitbits prenumerationstjänst, Fitbit Premium, erbjuder avancerade analyser och vägledning i Fitbit-appen för att hjälpa dig nå ditt hälso- och träningsmål.

Fitbit och Fitbits logotyp är varumärkesskyddade av Fitbit, Inc. i USA och andra länder. Ytterligare information om varumärkesskydd finns på www.fitbit.com/legal/trademark-list. Tredje parts varumärkesskydd tillhör respektive ägare.

Söker du efter motivation? Då har du hittat rätt – besök oss på Facebook och Instagram. Vi vill höra från dig så dela med dig av din upplevelse med Fitbit med oss här. För mer inspiration och vägledning om fitness, näring, hälsa och välbefinnande, läs mer på Fitbit-bloggen.